Grupy dla copywriterów są przepełnione zleceniami, których może się podjąć każdy. Do pisania tekstów na temat pościeli, kolorów ścian czy trendów ogrodniczych nie potrzeba fachowej wiedzy – wystarczy dobry research. Jeśli klient wymaga od twórcy treści konkretnego doświadczenia lub wykształcenia, freelancerska walka o zlecenie automatycznie staje się lżejsza. I choćby z tego względu warto posiadać swoją specjalizację!

Copywriter ze specjalizacją

O specjalizacjach copywriterów mówi się zazwyczaj w dwóch kontekstach. Pierwszy dotyczy tematyki tekstów. Drugi z kolei polega na projektowaniu określonego typu treści (np. artykułów SEO, postów w social mediach itp.).

Specjalizacja tematyczna

Specjalizacja tematyczna jest zazwyczaj powiązana z dotychczasowym doświadczeniem zawodowym lub zobytym wykształceniem.

Przykładowo: jeśli copywriter zajmował się przez wiele lat marketingiem restauracji, to najpewniej jest specjalistą od tekstów z obszaru gastronomii. Wie, co się sprawdza w tej branży, rozumie ją, a o jedzeniu pisze tak, że chce się jeść. Z kolei jeśli ukończył ochronę środowiska, to śmiało można założyć, że sprawdzi się w tej dziedzinie lepiej niż copywriterzy z podobnym doświadczeniem, ale bez wykształcenia kierunkowego.

Zdarza się, że na specjalizację wpływają również doświadczenia życiowe. Najbardziej oczywistym przykładem są rodzice, którym łatwiej przychodzi pisanie tekstów parentingowych. Doskonale znają potrzeby grupy docelowej, bo sami są jej częścią.

Specjalizacja w rodzaju treści

Wraz z rozwojem digital marketingu zwiększa się zapotrzebowanie na różnego rodzaju treści – od reklam internetowych po scenariusze filmów na Youtube. Opcji jest tak dużo

, że raczej trudno byłoby osiągnąć poziom ekspercki w każdej z nich.

Copywriterzy mogą specjalizować się w:

  • projektowaniu eksperckich tekstów blogowych,
  • treściach na potrzeby SEO,
  • tworzeniu opisów produktów i kategorii,
  • pisaniu postów do social mediów,
  • wymyślaniu chwytliwych haseł reklamowych (copywriting kreatywny),
  • tworzeniu nazw firm i produktów (naming),
  • projektowaniu opisów na potrzeby aplikacji mobilnych.

Specjalizacja językowa

Ciekawą opcją jest specjalizacja w tekstach tworzonych na rynki zagraniczne. To jedna z najbardziej opłacalnych umiejętności – stawki za artykuły czy opisy w języku obcym są dużo wyższe. Oczywiście im bardziej nietypowy język, tym lepiej, ale nawet znajomość angielskiego jest sporym wyróżnikiem.

Dlaczego klientom zależy na specjalizacji?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Współpraca z copywriterem ekspertem oznacza:

  • Mniejsze ryzyko błędów merytorycznych, które wpływają negatywnie na wizerunek marki.
  • Znajomość fachowej terminologii. Autorowi bloga geologicznego z pewnością będzie zależało na tym, by twórca artykułów nie używał zamiennie słów skała i kamień.
  • Zrozumienie potrzeb grupy odbiorców. Copywriter wyspecjalizowany w konkretnej dziedzinie wie, jak zwracać się do czytelników i mówi ich językiem.

Czy warto się wyspecjalizować?

Zdecydowanie tak! Klienci są świadomi branży i wiedzą, że pisaniem może zajmować się każdy. Dlatego coraz częściej decydują się na współpracę z copywriterami, którzy czują i rozumieją konkretną tematykę. Ma to szczególne znaczenie w przypadku ścisłych i technicznych branż, takich jak IT, motoryzacja czy budownictwo. Jeśli jesteś ekspertem w nietypowej dziedzinie, Twoje szanse na zdobycie zlecenia są większe niż w przypadku ogólnej, luźnej tematyki.

Określenie obszaru specjalizacji wpływa także na jakość i szybkość Twojej pracy. W końcu będziesz się zajmować tematami, na których świetnie się znasz. 😉


Daniel Opałka

Jestem specjalistą ds. content marketingu z 5-letnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.