Content writing w dosłownym tłumaczeniu oznacza pisanie treści. Jednak treść może być efektem pracy różnych osób, np. dziennikarza, pisarza czy naukowca. Kim zatem jest content writer i co wyróżnia go spośród innych twórców?
Spis treści:
Content writer – kto to? Definicja
Content writer jest osobą zajmującą się tworzeniem treści dla firm. Są to przede wszystkim merytoryczne teksty, dzięki którym marka może osiągnąć określone cele wizerunkowe (np. budowanie pozycji eksperta w branży) i biznesowe (np. zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym).
Content writing obejmuje tworzenie takich treści jak:
- artykuły blogowe i eksperckie,
- artykuły SEO,
- opisy na stronę internetową,
- e-booki, katalogi produktów,
- materiały prasowe (np. artykuły sponsorowane),
- mailingi i newslettery,
- posty w social mediach.
Czym content writer różni się od copywritera?
Według klasycznej definicji copywriter zajmuje się tworzeniem haseł i sloganów reklamowych, scenariuszy reklam, a także treści sprzedażowych (np. na potrzeby reklamy w social mediach czy ulotki). Content writerowi przypadają więc dłuższe teksty, do przygotowania których potrzebna jest przede wszystkim wiedza z konkretnego tematu i znajomość branży.
W Polsce granica między pojęciami „copywriter” i „content writer” jest rozmyta. Wprawdzie agencje reklamowe czy osoby związane z marketingiem precyzyjnie rozróżniają oba zawody, ale przeciętny klient już nie. Content writer jest dla niego po prostu copywriterem, co nie powinno dziwić – w końcu częściej mówimy np. o „SEO copywriterze” niż „SEO content writerze”.
Wskazówka
Szukając pracy, nie ograniczaj się wyłącznie do ofert zawierających hasło „content writer”. Rekruterzy często stosują w ogłoszeniach inne nazwy tego zawodu, np. „copywriter”, „redaktor”, „dziennikarz”, „specjalista ds. contentu”, „content specialist”, „copy specialist” czy „specjalista ds. komunikacji”. Zwróć zatem uwagę przede wszystkim na zakres obowiązków, a nie nazwę stanowiska.
Jakie umiejętności powinien posiadać content writer?
Content writerzy powinni przede wszystkim znać zasady tworzenia różnych tekstów – od artykułów blogowych, przez dłuższe poradniki eksperckie, aż po materiały prasowe. W tej ogólnej kategorii mieszczą się zarówno kwestie techniczne (np. znajomość zasad webwritingu, znajomość podstaw SEO), jak i marketingowe (umiejętność dostosowania treści do grupy odbiorców, specyfiki branży czy miejsca publikacji).
W pracy content writera ważne są również:
- wiedza merytoryczna z danego tematu – klienci najczęściej chcą współpracować z osobami, które mają pojęcie o ich branży, np. posiadają wykształcenie kierunkowe lub doświadczenie zawodowe,
- umiejętność researchu – istotna jest nie tylko umiejętność wyszukiwania informacji, lecz także ich weryfikacji (zwłaszcza w dobie sztucznej inteligencji, przez którą w sieci pojawia się coraz więcej tekstów zawierających błędy merytoryczne),
- poprawna polszczyzna – niektórzy zleceniodawcy są uczuleni na błędy językowe, źle postawione przecinki, niepoprawną składnię czy literówki.
Jesteś dysortografikiem i zastanawiasz się, czy możesz zajmować się content writingiem? Odpowiedź być może Cię zaskoczy, ale zdecydowanie tak! Jeśli tworzysz świetne, angażujące artykuły, wystarczy że nawiążesz współpracę z profesjonalnym korektorem treści.
Jak zostać content writerem?
Zawód content writera nie jest regulowany. W teorii możesz zacząć działalność już teraz, w praktyce – rozwijanie umiejętności pisania tekstów marketingowych trwa zwykle co najmniej kilka miesięcy. Pamiętaj, że tworzenie artykułów blogowych czy treści na strony internetowe to nie to samo, co pisanie szkolnych esejów i opowiadań. Wprawdzie trening czyni mistrza, ale przed napisaniem pierwszego tekstu warto zdobyć choćby podstawową wiedzę teoretyczną.
Jakie studia dla content writera?
Kwestia ukończonych studiów nie ma większego znaczenia w pracy content writera. Każdy kierunek możesz potraktować jako swoją specjalizację tematyczną. Masz dyplom z ochrony środowiska? Sprawdzisz się doskonale w tekstach o odnawialnych źródłach energii. Jesteś po prawie? Świetnie – zleceniodawca z pewnością doceni fakt, że potrafisz poprawnie interpretować przepisy. Z każdych studiów i każdego doświadczenia zawodowego możesz uczynić swój atut.
W doskonałej sytuacji są absolwenci kierunków medycznych i farmaceutycznych. Klienci z tych branż zwykle nie chcą zlecać tekstów osobom, które nie ukończyły studiów kierunkowych. Jednocześnie na rynku brakuje content writerów wyspecjalizowanych w temacie zdrowia.
Standardowo na rynku content writingu mile widziane są osoby po dziennikarstwie, polonistyce i studiach humanistycznych ze specjalizacją komunikacja społeczna. Wykształcenie z tego obszaru jest przydatne zwłaszcza podczas starań o pracę etatową.
Wskazówka
Uczelnie wyższe coraz częściej decydują się na wprowadzenie do oferty kierunków studiów dla przyszłych copywriterów i content writerów. Przykładem jest kierunek media content i creative writing na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Czy warto zapisać się na kurs content writingu?
Kurs tworzenia treści nie jest obowiązkowy, ale może pomóc Ci zdobyć przekrojową wiedzę z zakresu content marketingu i tworzenia treści. Wybierając szkolenie, zwróć uwagę na jego agendę, zwłaszcza to, czy obejmuje ona praktyczną naukę pisania. Zachęcam Cię do zapoznania się z moim kursem copywritingu i content writingu dla freelancerów, dzięki któremu zdobędziesz umiejętność tworzenia różnych rodzajów treści – od artykułów blogowych i eksperckich, przez advertoriale i informacje prasowe, aż po hasła i slogany reklamowe.
Ile zarabia content writer?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zarobki content writera na etacie mieszczą się zwykle w widełkach 4-9 tys. zł miesięcznie, choć oczywiście nietrudno znaleźć ogłoszenia z wyższym lub – o zgrozo – niższym wynagrodzeniem. Na naprawdę dobrą pensją mogą liczyć przede wszystkim osoby ze znajomością nietypowych językow obcych lub trudną specjalizacją tematyczną (np. IT, technologie lub wspomniana wcześniej medycyna).
Kwestie finansowe są jeszcze bardziej skomplikowane w przypadku freelancerów. Stawki za 1000 zzs (znaków ze spacjami) tekstu rozpoczynają się od 5, a kończą nawet na ponad 100 zł. Wycena zależy m.in. od tematyki treści, doświadczenia content writera i… indywidualnej decyzji każdego twórcy. Dlatego projektując swój cennik, nie sugeruj się tymi najniższymi stawkami. Kwoty z przedziału 40-80 zł za 1000 zzs nie są wygórowane – to rynkowy standard za dobrej jakości treść.
Czy warto zajmować się content writingiem?
Znam twórców treści, którzy czerpią ogromną satysfakcję z wybranej ścieżki zawodowej. Znam też takich, którzy nie lubią pisać (!), choć są w tym dobrzy. Codzienne pisanie tekstów dla klientów może być nużące, zwłaszcza gdy brak weny i… satysfakcjonujących zarobków. Praca za legendarne 5 zł za 1000 zzs to prosta droga do wypalenia zawodowego.
Najlepszym sposobem na sprawdzenie się w zawodzie jest rozpoczęcie pisania. Po prostu. W końcu i tak wchodząc do tej branży, musisz posiadać portfolio tekstów – to główny aspekt, na który potencjalni klienci zwracają uwagę. Więcej na ten temat znajdziesz w tym tekście: Jak przygotować portfolio copywritera bez doświadczenia?