Wyobraź sobie, że chcesz zorganizować imprezę urodzinową. Zgłasza się do Ciebie manager nowej kawiarni i pisze, że chętnie przyjmie takie zlecenie, ale nie ma aktualnie ani zdjęć lokalu, ani menu. Szansa na to, że nawiążesz z nim współpracę, jest minimalna, zwłaszcza że inni prześlą Ci pełne oferty. Dokładnie tak samo działa portfolio copywritera.

Spis treści:

Czym jest portfolio copywritera?

Zacznijmy od krótkiego wprowadzenia. Początkujący copywriterzy często tłumaczą brak portfolio tym, że nie mieli jeszcze zleceń. To błędne koło, ponieważ bez przykładów prac szanse na zdobycie klienta są praktycznie zerowe. Jednak zanim zaczniesz pisać teksty za darmo, by pochwalić się jakimikolwiek współpracami, musisz uświadomić sobie jedną rzecz. W portfolio nie do końca chodzi o ścianę logotypów zatytułowaną „Pisałem dla…”.

A o co? Odpowiedź znajdziesz w prostej definicji:

Portfolio copywritera – zbiór przykładowych tekstów/prac napisanych przez copywritera.

Jak widzisz, nie ma tu ani słowa o tym, że w portfolio muszą znaleźć się treści przygotowane dla konkretnych klientów. Równie dobrze mogą to być przykłady artykułów napisanych stricte na potrzeby Twojej oferty. Mówiąc wprost: sam ustalasz temat, piszesz tekst i dodajesz go do portfolio.

Co w portfolio początkującego copywritera?

Żeby nie było tak łatwo: oczywiście nie należy pisać o czymkolwiek, co akurat podpowiada wyobraźnia. Dobór tematów powinien być przede wszystkim efektem analizy zapotrzebowań rynku na konkretne teksty. Klient, który chce zlecić artykuły na temat sprzętu AGD, nie zatrudni Cię na podstawie rozprawki o historii Liechtensteinu.

Tematyka tekstów w pierwszym portfolio

Jeśli zupełnie nie wiesz, od czego zacząć, spieszę z pomocą: listą najpopularniejszych tematów zleceń. Polecam nie ograniczać się do jednego obszaru i stylu. Zróżnicowane portfolio zwiększy Twoją szansę na wpasowanie się w oczekiwania klienta. Ponadto pokaże, że możesz podjąć się różnych zleceń.

Uwaga! Nie warto również przesadzać w drugą stronę. Klienci coraz ostrożniej podchodzą do copywriterów od wszystkiego. Nawet w ogłoszeniach pojawiają się prośby o wysyłanie portfolio jedynie przez osoby, które faktycznie znają się na danym temacie.

Przykłady tematów, na które jest duże zapotrzebowanie:

  • dom i kuchnia (sprzęty AGD, meble, aranżacje, budownictwo),
  • biznes (prowadzenie firmy, zarządzanie, rachunkowość, finanse, controling),
  • HR (rekrutacje, prace sezonowe, rozwój zawodowy),
  • dietetyka i żywienie (diety pudełkowe, zdrowe odżywianie),
  • marketing (SEO, reklamy, rozwój marki, social media),
  • odnawialne źródła energii (fotowoltaika, pompy ciepła, oszczędność energii),
  • moda i odzież (trendy i porady, odzież dziecięca),
  • IT (projektowanie stron i aplikacji, programowanie, bezpieczeństwo),
  • nieruchomości (sprzedaż, wynajem),
  • beauty (poradniki urodowe, kuracje, regeneracja),
  • psychologia i pedagogika (rozwój osobisty, coaching, wychowanie dziecka).

Oczywiście nie musisz decydować się na wszystkie tematy. Wybierz te, które czujesz. Pamiętaj również, że nie jest to lista zamknięta i możesz dodatkowo napisać tekst o mniej popularnym zagadnieniu. Nawet jeśli miałaby to być wspomniana wcześniej historia Liechtensteinu. 😉

Portfolio copywritera to nie tylko artykuły

Artykuły blogowe są najczęstszą formą tekstu zlecaną copywriterom. Ale nie jedyną! Twórcy treści zajmują się także tworzeniem opisów na stronę, haseł i sloganów reklamowych, treści postów, a nawet nazw produktów i marek.

O ile opisy produktów czy usług możesz jeszcze sobie napisać samodzielnie (dla zobrazowania warsztatu), tak wymyślanie przykładowych nazw firm, które nie istnieją w rzeczywistości, jest – powiedzmy to wprost – trochę dziwne. Jeśli jednak zależy Ci na rozbudowaniu portfolio o inne formy treści, to na poniższej liście znajdziesz kilka pomysłów.

Co dodać do portfolio?

  • Social media. Prowadzisz fanpage na ciekawy temat? Śmiało możesz dorzucić do portfolio linki lub kilka screenów przykładowych postów.
  • Projekty ze studiów. Zastanów się, czy nie jesteś autorem haseł/sloganów reklamowych, które promowały wydarzenia studenckie. A może realizowałeś ciekawe projekty na zajęciach?
  • Dodatkowe działania w pracy. Być może jesteś barmanem i dodatkowo prowadzisz social media lokalu, w którym pracujesz? Albo jesteś autorem ciekawych nazw drinków?

Uwaga! Zanim dodasz do portfolio prace wykonane dla jakiejś firmy (nawet w formie dodatkowego zlecenia), upewnij się, że możesz to zrobić.

Próbka tekstu czy cały artykuł?

Klienci są różni i mają różne oczekiwania co do portfolio. Niektórym wystarczą próbki tekstów (2-3 akapity), inni chcą zobaczyć kilka pełnych prac z konkretnego obszaru tematycznego.

Na początek polecam Ci napisać kilka krótkich tekstów na wąskie tematy. Krótkich, czyli na ok. 3-4 tys. znaków ze spacjami (1,5-2 strony A4). To w zupełności wystarczy potencjalnemu klientowi do oceny Twoich predyspozycji.

Wygląd ma znaczenie. Jak przygotować pliki do portfolio copywritera?

Na odbiór Twoich artykułów ma wpływ nie tylko jakość treści, ale i jej „podanie”. Zdabaj więc o to, by tekst był odpowiednio sformatowany i po prostu dobrze wyglądał. Wyjątkiem są screeny ze strony klienta, na estetykę której nie masz wpływu.

Co jest ważne w wyglądzie tekstu do portfolio?

  • Font – powinien być prosty (najlepiej bezszeryfowy) i mieć odpowiedni rozmiar (najlepiej 12-14 dla akapitów i np. 16-18 dla śródtytułów).
  • Kolor – polecam nie kombinować i postawić na klasykę: ciemna czcionka na białym tle.
  • Odstępy między akapitami – na tyle duże, by było wiadomo, że to kolejny akapit.
  • Interlinia – polecam 1,5 lub niewiele mniej.
  • Stopka/nagłówek – jeśli dodajesz w tym miejscu jakieś dodatkowe informacje, to dobrze odróżnić je od głównego tekstu, np. mniejszą czcionką, jaśniejszym kolorem lub delikatnym tłem.
  • Znak wodny – jeśli go dodajesz, powinien być ledwo widoczny i nie wpływać na odbiór tekstu.

O tym, że wszystkie te kwestie mają znaczenie, możesz się przekonać, patrząc na poniższy screen:

Przykłady obrazujące, że formatowanie i wygląd tekstu w portfolio copywritera są ważne.
Przykłady obrazujące, że formatowanie i wygląd tekstu w portfolio copywritera są ważne

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – zdecydowana większość klientów preferuje link do portfolio. Rzadko się zdarza, by ktoś chciał otrzymać plik z przykładowym tekstem w załączniku do maila. W moim przypadku taka sytuacja miała miejsce dosłownie raz.

Wskazówka. Jeśli klient poprosi Cię o przesłanie przykładowego artykułu w formie załącznika do maila, podpisz na końcu swój tekst i podaj dane kontaktowe do siebie. Pamiętaj również o odpowiednim tytule pliku, np. „Tytuł artykułu – imię i nazwisko”. Dla własnej wygody klient może pobrać pliki – dobrze, by nie musiał później przegrzebywać kilkudziesięciu maili, by zlokalizować autora tekstu.

Gdzie opublikować portfolio?

Skoro już wiesz, że przesyłanie klientowi kilkunastu plików mailem nie jest najlepszym pomysłem, warto znaleźć odpowiednie miejsce na „przechowywanie” swoich tekstów. Poniżej kilka propozycji.

1. Własna strona internetowa

Własna strona internetowa jest zdecydowanie najlepszym miejscem na publikację portfolio. Przede wszystkim dlatego, że masz nad nią pełną kontrolę i nie musisz się martwić, czy teksty będą dostępne dla klienta cały czas. Przy okazji dzięki stronie przygotujesz grunt pod własną działalność gospodarczą, jeśli zdecydujesz się taką kiedyś założyć.

Rozwiązanie to wiąże się oczywiście z kosztami. Cena serwera, hostingu i certyfikatu SSL na pierwszy rok jest względnie niska, jednak później może wynieść nawet kilkaset złotych.

Uwaga! Jeśli chcesz włączyć do portfolio tekst pisany dla klienta, nigdy nie rób tego w formie skopiowania treści i opublikowania jej w formie wpisu na własnej stronie. Wyszukiwarki odczytają to jako duplikację zewnętrzną, co będzie niekorzystne zarówno dla Ciebie, jak i Twojego klienta. Lepiej zrobić screeny.

2. Google Drive

Darmowym pomysłem na publikację portfolio jest Google Drive. Wystarczy założyć na dysku folder, umieścić w nim przykładowe teksty, a następnie wygenerować link, który umożliwi zleceniodawcy podgląd plików. W przypadku większej liczby tekstów możesz zdecydować się na założenie dodatkowych podfolderów, przy pomocy których uporządkujesz swoje prace (np. pod kątem tematów lub języka).

Rozwiązanie może nie jest najpiękniejsze, ale na start w zupełności wystarczy.

Jak udostępnić klientowi folder z tekstami?

Krok 1. Kliknij prawym przyciskiem w folder o nazwie „Udostępnij”.

Krok 2. W nowym oknie dokonaj ustawień dostępu. W pierwszym miejscu wybierz opcję „Każda osoba mająca link”, w drugim zaś – wybierz „Przeglądający”.

Krok 3. Naciśnij przycisk „Gotowe”. Możesz również skopiować link.

Krok 4. To już wszystko – potencjalny klient będzie miał dostęp do wszystkich plików i będzie mógł je pobrać, nawet jeśli nie posiada konta w Google. Nie będzie mógł ich usuwać ani edytować.

Krok 5. Możesz na koniec skrócić link do portfolio, np. przy pomocy bitly.com. Zamiast linku składającego się z ciągu losowych znaków, potencjalny klient otrzyma prosty link, który wprost zapowiada zawartość (np. bit.ly/imie-nazwisko-portfolio).

3. Darmowe strony na potrzeby portfolio

Trzecią opcją jest opublikowanie portfolio na zewnętrznych portalach. Największa zaleta tego rozwiązania to brak kosztów, które pojawiają się w przypadku własnej strony. Wady? Nie masz wpływu na funkcjonowanie strony – nie wiesz zatem, czy za rok nie zniknie z sieci. Pamiętaj zatem, by wszystkie pliki dodatkowo zapisywać w innych miejscach – najlepiej kilku.

Przykładowe strony służące do budowy portfolio copywritera to:

  • Journo Portfolio – w wersji darmowej możesz dodać 1 stronę z informacjami o Tobie (będzie dostępna pod adresem imienazwisko.journoportfolio.com) oraz maksymalnie 10 artykułów.
  • Clippings.me – w tym przypadku wersja darmowa również obejmuje 10 artykułów.
  • Muck Rack – to z kolei zupełnie darmowa strona stworzona głównie z myślą o dziennikarzach, ale copywriterzy również mogą dodawać tu swoje teksty.

Błędy w portfolio copywritera

W ramach podsumowania kilka słów o tym, jakie błędy możesz popełnić podczas tworzenia portfolio. Niektóre z nich są dyskwalifikujące – warto więc podejść do zadania skrupulatnie i na poważnie. Stworzenie kilku przykładowych tekstów nie oznacza automatycznie, że zlecenia będą do Ciebie spływać strumieniami. Ważna jest również jakość tego, co prezentujesz potencjalnemu klientowi.

Przykładowe błędy w portfolio copywritera:

  • Błędy językowe – programy do edycji tekstu podkreślą większość błędów w Twoich tekście, więc zwróć na to uwagę.
  • Błędy edycji i redakcji – np. podwójne spacje, brak śródtytułów, nieestetyczne formatowanie.
  • Plagiat – copywriting nie polega na przepisywaniu czyichś tekstów własnymi słowami. Postaw na unikalność.
  • Czarowanie rzeczywistości – pamiętaj, że klient będzie oczekiwał takiej jakości, jaką zastał w portfolio.
  • Teksty o niczym – treści użytkowe powinny być pisane w konkretnym celu. Wyobraź sobie zatem, że piszesz dla realnych odbiorców, a Twój artykuł ma im w czymś pomóc. Zadbaj o spójność i logikę.

Na koniec nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Ci powodzenia w tworzeniu swojego pierwszego portfolio! 😉

Potrzebujesz wsparcia w zakresie content marketingu

Sprawdź, co możemy osiągnąć!


Daniel Opałka

Jestem specjalistą ds. content marketingu z 6-letnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *