O copywritingu i webwritingu powstało wiele artykułów i książek. W tym wpisie postanowiłem zebrać najważniejsze zasady dotyczące tworzenia tekstów blogowych. Podzieliłem je na 4 kategorie: forma, styl, poprawność językowa i treść. To podstawowe, ale ważne wskazówki – zwłaszcza dla początkujących copywriterów i marketerów.

Wskazówki dotyczące formy

Twórz akapity

Ustalmy fakty: Twój blog nie jest powieścią. Jeśli chcesz, by użytkownik podjął się próby przeczytania artykułu, stosuj akapity. Powinny być one krótkie i składać się maksymalnie z kilku zdań. Zamiast wcięć stosuj odstępy.

O, zupełnie jak tutaj! Od razu widać, że to drugi akapit! 😉

Używaj śródtytułów

Każdy wątek poruszony w tekście rozdzielaj śródtytułem. Zdecydowanie ułatwi to Twojemu czytelnikowi odnalezienie się w tekście. Pamiętaj o hierarchii nagłówków – H1 zarezerwuj dla tytułu wpisu, a kolejne (H2, H3, H4, H5…) dla śródtytułów.

Zwróć uwagę choćby na ten tekst – jego tytuł to nagłówek H1, do ogólnych kategorii wskazówek zastosowałem nagłówki H2, a konkretne porady wyróżniłem nagłówkiem H3.

Stosuj pogrubienia

Musisz pogodzić się z faktem, że nie wszyscy chcą przeczytać Twój tekst od deski do deski. Ułatw więc życie tym, którzy się spieszą i pogrub w tekście najważniejsze informacje.

Twórz listy

Tam, gdzie jest to możliwe, zamień blok tekstu na wypunktowanie. Gdybym nie omawiał po krótce poszczególnych wskazówek, wymieniłbym je w podpunktach, a nie akapicie.

Nie bój się cytatów

Bo nie ma też czego się bać. Wyróżniaj teksty, które są: wypowiedzią eksperta, opinią, fragmentem wystąpienia czy też cytatem. To kolejna szansa na uczynienie tekstu atrakcyjnym.

Pamiętaj jednak, że w przypadku cytowań musisz podać źródło. I że przekopiowanie artykułu z innej strony cytowaniem nie jest – to plagiat.

Artykuł to nie tylko treść

Obrazki, infografiki, wykresy, memy – to wszystko będzie wspaniałym uzupełnieniem Twojego artykułu. Pozwól czytelnikowi odpocząć od tekstu chociaż przez chwilę.

Wskazówki dotyczące stylu

Pisz zwięźle i konkretnie

Lanie wody zostaw na inną okazję. Twoim zadaniem jest wyczerpanie tematu w możliwie konkretny sposób. I nie chodzi tu o licytowanie się, kto napisze krótszy tekst – blog firmowy to nie Twitter! Artykuł powinien mieścić się w tylu znakach, ile jest potrzebnych do wyczerpania tematu.

Unikaj rozbudowanych zdań

Staraj się nie pisać długich, wielokrotnie złożonych zdań. Krótkie czyta się szybciej i przyjemniej. Sam widzisz, prawda? 😉

Nie stosuj strony biernej

Nie utrudniaj czytelnikowi lektury. Napisałem tekst jest dużo przyjemniejsze w odbiorze niż tekst został przeze mnie napisany.

Zwracaj się do odbiorcy

Brzmi to naturalnie, a przy okazji buduje relację z Twoim czytelnikiem. Tak jak w przypadku tego tekstu – kieruję go właśnie do Ciebie. Nie do Szanownego Pana / Szanownej Pani, bo w Internecie wszyscy jesteśmy na Ty.

Nie bój się pisać o korzyściach

Ludzie lubią wiedzieć, do czego przyda im się produkt, o którym właśnie czytają. Zaoszczędzą czas? Poprawią kondycję włosów przed studniówką? A może po prostu zarobią jeszcze więcej, korzystając z Twojej usługi?

Tam, gdzie możesz, uzupełnij treść konkretnymi danymi. Liczby robią wrażenie.

Używaj luźnego języka

A oficjalny zostaw na potrzeby pism urzędowych. Używanie trudnych sformułowań, skomplikowanego słownictwa i nieznanych powszechnie zwrotów męczy czytelnika.

No, chyba że prowadzisz bardzo specjalistyczny blog i wiesz, że Twoi odbiorcy zrozumieją, o czym piszesz.

Nie dla klątwy wiedzy

Zasada jest prosta: pamiętaj, że nie wszyscy wiedzą tyle, co Ty. Staraj się więc pisać tak, jakby tekst miał przeczytać ktoś niezaznajomiony z tematem. Jeśli stosujesz fachowe słownictwo (bo nie ma prostszego zamiennika), wyjaśniaj na bieżąco jego znaczenie lub dołącz do artykułu słowniczek.

Kilka słów o poprawności językowej

Nie stawiaj kropek na końcu śródtytułów

Po prostu się tego nie robi.

Wątpliwości? Skorzystaj ze słownika

Nie wiesz, gdzie postawić przecinek? Masz problemy z ortografią? Nie znasz znaczenia związku frazeologicznego lub przysłowia? To nie koniec świata – w Internecie znajdziesz całą masę wiarygodnych źródeł, które rozwieją Twoje wątpliwości.

Internet jest niestety bezlitosny i nie wybaczy Ci włanczania czy litreówek. To znaczy literówek.

Zapomnij o szkolnych regułkach

Jak często nauczyciele zwracali Ci uwagę, by nie zaczynać zdania od a więc / ale / że? Albo nie pisać w pierwszej osobie? A może oberwało Ci się kiedyś za akapit, który składał się z jednego lub dwóch zdań?

Spokojnie, szkoła zapewne już dawno za Tobą. Te reguły w Internecie nie obowiązują. Możesz nawet pisać potocznym językiem i nikt na Ciebie nie nakrzyczy.

Pamiętaj o konsekwencji

To dotyczy w zasadzie wszystkich omówionych w tym artykule aspektów! Jeśli zwracasz się do swoich czytelników i używasz liczby pojedynczej, to rób to konsekwentnie. Gdy tworzysz listę, stosuj jeden znak interpunkcyjny na końcu każdego podpunktu.

Nie mieszaj również stylów. Luźny artykuł niech będzie w całości luźny, a ekspercki felieton – ekspercki.

Wskazówki dotyczące treści

Pamiętaj o odbiorcy treści

Prowadząc blog firmowy, dostosuj język i treść artykułów do potrzeb odbiorcy.

Jakie są oczekiwania czytelnika? Które tematy będą dla niego najciekawsze? Jaka forma wpisu blogowego będzie mu najbardziej odpowiadała? Odpowiedzi na te pytania będą kluczowe dla Twojej strategii content marketingowej.

Staraj się wyczerpać temat

W Internecie znajdziesz mnóstwo opinii o długości wpisu blogowego. Są one skrajnie różne. Niektórzy powiedzą, że optymalna liczba znaków to 3-4 tysiące, inni nie wyobrażają sobie artykułu krótszego niż 8 tysięcy zzs.

A ja powiem: pisz tak, aby wyczerpać temat. Czasami wystarczy Ci kilka tysięcy znaków, innym razem będziesz potrzebować kilkunastu.

Nie zapomnij o CTA

Zapewne chcesz, by blog firmowy przyniósł Ci konkretną korzyść. Podpowiedz zatem swojemu czytelnikowi, jakie działanie ma wykonać po lekturze artykułu. Może to być np. zapis do newslettera czy zakup szkolenia.

Podsumowanie

Na potrzeby tego artykułu wybrałem 20 uniwersalnych porad dotyczących tworzenia treści blogowych. To podstawowa dawka wiedzy dla początkującego copywritera. O czym jeszcze warto pamiętać przed założeniem bloga firmowego?

  • Przygotuj strategię, która uwzględni specyfikę Twojej branży.
  • Sprawdź, jakie są słabe i mocne strony konkurencji.
  • Postaraj się stworzyć persony, czyli reprezentacje Twoich typowych odbiorców / klientów.

Więcej ciekawostek na temat content marketingu znajdziesz na moich profilach na Facebooku i Instagramie.

Potrzebujesz pomocy copywritera?

Zgłaszam się! Sprawdź, co mogę dla Ciebie napisać:


Daniel Opałka

Jestem specjalistą ds. content marketingu z 5-letnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.