Szukasz copywritera? Łatwizna – w ciągu godziny od wrzucenia ogłoszenia otrzymasz kilkadziesiąt maili z propozycją współpracy. Schody zaczynają się, jeśli zależy Ci na dobrym copywriterze. Po czym poznać, że potencjalny zleceniobiorca jest ekspertem w swoim fachu? Na co zwrócić uwagę w trakcie rekrutacji?

Portfolio lub przykłady tekstów

To chyba najbardziej oczywista kwestia. Wystarczy przejrzeć portfolio, by zorientować się, czy masz do czynienia z osobą, która potrafi pisać. Pamiętaj jednak, że na język i styl tekstu wpływają wytyczne od zleceniodawcy. Nie warto zatem odrzucać copywritera tylko dlatego, że jakiś tekst brzmi za luźno, za sztywno, za… (tu dopowiedz sobie cokolwiek) – być może tak właśnie miał brzmieć.

Zwróć uwagę, czy…

  • w artykule znajdują się śródtytuły;
  • treść jest podzielona na krótsze bloki, składające się z kilku zdań;
  • łatwo znaleźć najważniejsze informacje w tekście;
  • zdania są zbudowane logicznie i sensownie.

Jeśli nie masz pewności, czy copywriter poradzi sobie ze zleceniem dla Twojej marki, możesz zaproponować mu napisanie tekstu próbnego. Dobrą praktyką – a moim zdaniem nawet moralnym obowiązkiem zleceniodawcy – jest zapłacenie za taki tekst zgodnie z zaproponowaną stawką.

Poprawna polszczyzna

Lektura portfolio nie jest czasami potrzebna. Jeśli w treści maila znajdują się poważne błędy językowe, możesz od razu przejść do kolejnego zgłoszenia. Znajomość zasad pisowni to podstawowa umiejętność w copywritingu. Każdemu może zdarzyć się literówka czy błąd. Jeśli jednak w akapicie jest ich 15, to ktoś zdecydowanie minął się z powołaniem.

Jak szybko sprawdzić kompetencje językowe copywritera?

  • Zwróć uwagę, czy na końcu śródtytułów są kropki (nie powinno ich być).
  • Przeanalizuj pod kątem językowym 2 losowo wybrane akapity w tekście.
  • Sprawdź, czy w tekście nie pojawiają się regularnie podwójne spacje.

Stawka

To zrozumiałe, że jako przedsiębiorca chcesz minimalizować swoje koszty. Nie traktuj jednak stawki jako głównego kryterium wyboru copywritera. Jeśli za napisanie 1000 zzs (znaków ze spacjami) ktoś zaproponuje Ci 5 zł, na pewno nie jest to zawodowy copywriter. Bardzo tanie teksty z reguły są słabe, niepoprawne językowo, wygenerowane w ChatGPT bez dalszej obróbki, a w najgorszych przypadkach skopiowane z innych stron internetowych.

Druga strona medalu to sztuczne zawyżanie cen. Nie daj sobie wmówić, że koszt prostych artykułów o luźnej tematyce zaczyna się od 150 zł za 1000 zzs. To zdecydowanie przeszacowana stawka. Pamiętaj jednak, że teksty eksperckie, wymagające pogłębionego researchu, faktycznie mogą tyle kosztować. A często nawet więcej.

Termin realizacji

Jeśli chcesz zlecić przygotowanie 500 opisów produktów i copywriter deklaruje, że zrobi to na jutro, efekty raczej nie będą zadowalające. Bardzo duże projekty z krótkim terminem realizacji warto powierzyć kilku freelancerom.

Obecność w sieci

Copywriter-widmo, którego nie można w jakikolwiek sposób zidentyfikować, nie jest dobrym partnerem do współpracy. Nie wszyscy jednak decydują się na założenie własnych social mediów i/lub strony internetowej. Sprawdź wtedy, czy potencjalny zleceniobiorca posiada prywatny profil na Linkedinie, Facebooku lub jakiejkolwiek platformie dla copywriterów.

Jeśli otrzymujesz wiadomość z anonimowego konta, a mail jest podpisany jedynie imieniem, zachowaj czujność. W razie wątpliwości poproś taką osobę o przesłanie CV.

Blog świeci pustkami?

Pomogę Ci wypełnić go wartościowym contentem!


Daniel Opałka

Od niemal 8 lat zajmuję się copywritingiem i content marketingiem. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.