Pamiętacie pierwsze firmowe „blogi”? Pojawiały się na nich głównie newsy, świąteczne życzenia i informacje o skróconych godzinach pracy działu obsługi klienta. Te czasy już dawno minęły. Współczesne blogi pozwalają budować wizerunek ekspercki marki, wspierają pozycjonowanie strony, są źródłem branżowej wiedzy, a nawet sprzedają produkty i usługi. Wszystko zależy od tego, na jakie typy artykułów decyduje się marka.
Spis treści:
Rodzaje artykułów blogowych
Do brzegu: poniżej znajdziesz różne rodzaje tekstów blogowych przypisane do grup tematycznych. Uczciwie zaznaczę, że nie jest to żadna oficjalna klasyfikacja, a moja propozycja podziału artykułów.
1. Eksperckie poradniki
Poradniki to jedna z najlepszych i najbardziej popularnych form przyciągnięcia czytelników na Twój blog. Użytkownicy Internetu codziennie szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Zadbaj o to, by znaleźli je na stronie internetowej Twojej firmy.
Pamiętaj, że w przypadku artykułów poradnikowych czytelnik faktycznie powinien otrzymać rozwiązanie interesującego go problemu. Tytuł wpisu powinien zatem zapowiadać jego prawdziwą treść.
Niestety, nie zawsze tak to działa – czasami autorzy pod pretekstem dostarczenia konkretnej wiedzy tworzą teksty wyłącznie sprzedażowe. Znalezienie odpowiedzi na pytanie jest zatem możliwe dopiero po zakupie e-booka czy szkolenia. To zła, clickbaitowa praktyka.
Pomysły na eksperckie poradniki:
- instrukcje krok po kroku (tutorial),
- rozwiązanie konkretnego problemu,
- listy wskazówek,
- checklisty,
- infografiki,
- wyjaśnienie definicji lub zagadnienia.
Przykładowe tytuły artykułów:
- Jak zorganizować idealny wieczór panieński krok po kroku?
- 10 wskazówek przed przystąpieniem do egzaminu na prawo jazdy
- Tworzenie własnej strony internetowej – zrób to sam!
2. Lekkie artykuły blogowe
W oparciu o dane statystyczne lub subiektywny wybór możesz stworzyć listę inspiracji lub przykładów dobrych działań w Twojej branży. To jedna z najłatwiejszych form wpisu blogowego – nie wymaga pogłębionej analizy (jak w przypadku case study), ale nadal może być wartościowa dla czytelnika. Oczywiście tylko wtedy, gdy przyłożysz się do researchu. 😉
Pomysły na lekkie artykuły blogowe:
- listy inspiracji lub pomysłów,
- listy trendów,
- podsumowania wydarzeń branżowych,
- subiektywne rankingi.
Przykładowe tytuły artykułów:
- Ogródki przydomowe – poznaj trendy na 2021 rok!
- Wybraliśmy najlepsze pizzerie we Wrocławiu! Sprawdź nasz ranking
- 30 pomysłów na zaprojektowanie wnętrza Twojego sklepu
3. Case studies
Case study (studium przypadku) to opis konkretnego wydarzenia, procesu lub zjawiska, połączony z jego analizą lub oceną. Najprostszym studium przypadku będzie podsumowanie realizacji projektu dla Twojego klienta. Możesz opisać podejmowane działania, korzyści ze współpracy, osiągnięte efekty, a nawet napotkane trudności i sposoby ich przezwyciężania.
Pomysły na case studies:
- historia sukcesu Twojego klienta,
- podsumowanie projektu,
- opis wdrożenia usługi.
Przykładowe tytuły artykułów:
- Czego możesz się nauczyć dzięki kampanii reklamowej firmy X?
- Jak skutecznie zarządzać kryzysem? Case study firmy Y
- W jaki sposób metoda Design Thinking pomogła firmie Z?
4. Informacje firmowe
Blog firmowy może być źródłem informacji o firmie, usługach i produktach. Pamiętaj jednak, że nawet taki tekst powinien mieć jakąś wartość dla klienta. Przykładowo: artykuł o wprowadzeniu nowej usługi powinien opisywać korzyści dla klienta, pokazywać przykłady zastosowania itp.
Pomysły na artykuły „firmowe”:
- newsy o wprowadzeniu nowego produktu do oferty,
- podsumowania wydarzeń firmowych,
- relacje z wydarzeń (np. konferencji),
- FAQ (najczęściej zadawane pytania),
- zapowiedzi (np. zmian w usłudze).
Przykładowe tytuły artykułów:
- Co zmieniło się w branży IT rok po pandemii?
- Jakie trendy marketingowe królowały w 2020 roku?
- 15 ciekawostek o naszej firmie na 15. urodziny
5. Teksty branżowe
Publikując newsy lub teksty informacyjne dotyczące branży, w której działasz, przyciągasz na swój blog osoby z tą branżą związane. Szkoda przepuścić taką okazję, zwłaszcza gdy temat jest palący.
Pomysły na teksty branżowe:
- newsy branżowe,
- wyjaśnienie regulacji prawnych,
- ciekawostki z historii branży,
- inspirujące historie liderów branży,
- wywiady z ekspertami z branży.
Zatrzymajmy się na chwilę przy wywiadzie. To mało popularna forma wpisu blogowego, zwłaszcza w dobie popularności podcastów. A szkoda, bo jest niezwykle ciekawa! Do rozmowy możesz zaprosić ekspertów z innych firm. Każdy w tej sytuacji wygrywa – Ty zyskujesz wartościowy tekst na swój blog, a zaproszony gość dokłada kolejną cegiełkę do budowania swojego wizerunku eksperckiego.
Wszystko może rozegrać się również wewnątrz firmy. Wyobraź sobie jednak, że wprowadzasz do swojej oferty nową usługę, a wraz z nią nowego eksperta. Wywiad może być częścią strategii promocyjnej, dzięki której uświadomisz klientowi, dlaczego warto skorzystać z tej usługi.

Jak mógłby brzmieć tytuł takiego artykułu? A choćby tak:
- Jan Kowalski o przyszłości SEO – wywiad z naszym ekspertem
- Dieta kobiet w ciąży. Rozmowa z Anną Kowalską, dietetyczką firmy X
- Jak dobrze przeprowadzić rekrutację? Poznaj opinię eksperta!
6. Teksty subiektywne
Blog jest narzędziem budowania wizerunku eksperckiego. A jako ekspert – oprócz wiedzy – posiadasz również opinie na różne branżowe tematy. Śmiało możesz je zaprezentować w postaci artykułów blogowych.
Pomysły na subiektywne artykuły:
- felietony,
- recenzje,
- polemiki,
- opinie i komentarze.
Przykładowe tytuły artykułów:
- Dlaczego nie korzystam z ChatGPT?
- Czego obawiają się moi klienci przed egzaminem na prawo jazdy?
- Co uważam na temat zmian w prawie podatkowym?
7. Teksty interaktywne
Teksty interaktywne wymagają zwykle zainstalowania na stronie dodatkowych wtyczek. Jednak gra jest warta świeczki – testy i quizy są dla Twoich odbiorców nie tylko szansą na sprawdzenie swojej wiedzy, ale i świetną rozrywką.
Pomysły na teksty interaktywne:
- testy wiedzy,
- testy poziomujące,
- testy psychologiczne.
Jak artykuły pracują na wyniki?
Różne rodzaje artykułów różnie pracują na wyniki Twojej strony. Niektóre będą systematycznie generowały ruch organiczny (darmowy ruch z wyszukiwarki), inne – jedynie przez pewien czas. Wygląda to tak:
- Evergreen content, czyli wiecznie zielone treści. Tematy, które się nie dezaktualizują, a więc nie wymagają edycji. Publikujesz raz, a tekst generuje stały ruch organiczny przez lata. Przykłady: definicje, instrukcje, ogólne inspiracje, rozwiązania problemów.
- Newsy, czyli teksty, które budzą bardzo duże zainteresowanie zaraz po publikacji, a potem w zasadzie nie generują ruchu.
- Artykuły sezonowe – coś pomiędzy evergreen content a newsami. Takie teksty budzą zainteresowanie jedynie przez pewien czas roku, bo są ściśle z nim powiązane, np. trendy (na wakacje), pomysły (na zimowy wypoczynek), inspiracje (na świąteczne potrawy).
I jeszcze wykres dla zobrazowania tego tematu:

To jak, które rodzaje artykułów blogowych publikujesz na swojej stronie? 😉
Jeśli w ogóle tego nie robisz, bo usłyszałeś, że to się nie opłaca, odsyłam Cię do innego tekstu: Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?

Blog świeci pustkami?
Pomogę Ci wypełnić go wartościowym contentem!