Pamiętacie pierwsze firmowe „blogi”? Pojawiały się na nich głównie newsy, świąteczne życzenia i informacje o skróconych godzinach pracy działu obsługi klienta. Te czasy już dawno minęły. Współczesne blogi pozwalają budować wizerunek ekspercki marki, wspierają pozycjonowanie strony, są źródłem branżowej wiedzy, a nawet sprzedają produkty i usługi. Wszystko zależy od tego, na jakie typy artykułów decyduje się marka.

Spis treści:

Rodzaje artykułów blogowych

Do brzegu: poniżej znajdziesz różne rodzaje tekstów blogowych przypisane do grup tematycznych. Uczciwie zaznaczę, że nie jest to żadna oficjalna klasyfikacja, a moja propozycja podziału artykułów.

1. Eksperckie poradniki

Poradniki to jedna z najlepszych i najbardziej popularnych form przyciągnięcia czytelników na Twój blog. Użytkownicy Internetu codziennie szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Zadbaj o to, by znaleźli je na stronie internetowej Twojej firmy.

Pamiętaj, że w przypadku artykułów poradnikowych czytelnik faktycznie powinien otrzymać rozwiązanie interesującego go problemu. Tytuł wpisu powinien zatem zapowiadać jego prawdziwą treść.

Niestety, nie zawsze tak to działa – czasami autorzy pod pretekstem dostarczenia konkretnej wiedzy tworzą teksty wyłącznie sprzedażowe. Znalezienie odpowiedzi na pytanie jest zatem możliwe dopiero po zakupie e-booka czy szkolenia. To zła, clickbaitowa praktyka.

Pomysły na eksperckie poradniki:

  • instrukcje krok po kroku (tutorial),
  • rozwiązanie konkretnego problemu,
  • listy wskazówek,
  • checklisty,
  • infografiki,
  • wyjaśnienie definicji lub zagadnienia.

Przykładowe tytuły artykułów:

  • Jak zorganizować idealny wieczór panieński krok po kroku?
  • 10 wskazówek przed przystąpieniem do egzaminu na prawo jazdy
  • Tworzenie własnej strony internetowej – zrób to sam!

2. Lekkie artykuły blogowe

W oparciu o dane statystyczne lub subiektywny wybór możesz stworzyć listę inspiracji lub przykładów dobrych działań w Twojej branży. To jedna z najłatwiejszych form wpisu blogowego – nie wymaga pogłębionej analizy (jak w przypadku case study), ale nadal może być wartościowa dla czytelnika. Oczywiście tylko wtedy, gdy przyłożysz się do researchu. 😉

Pomysły na lekkie artykuły blogowe:

  • listy inspiracji lub pomysłów,
  • listy trendów,
  • podsumowania wydarzeń branżowych,
  • subiektywne rankingi.

Przykładowe tytuły artykułów:

  • Ogródki przydomowe – poznaj trendy na 2021 rok!
  • Wybraliśmy najlepsze pizzerie we Wrocławiu! Sprawdź nasz ranking
  • 30 pomysłów na zaprojektowanie wnętrza Twojego sklepu

3. Case studies

Case study (studium przypadku) to opis konkretnego wydarzenia, procesu lub zjawiska, połączony z jego analizą lub oceną. Najprostszym studium przypadku będzie podsumowanie realizacji projektu dla Twojego klienta. Możesz opisać podejmowane działania, korzyści ze współpracy, osiągnięte efekty, a nawet napotkane trudności i sposoby ich przezwyciężania.

Pomysły na case studies:

  • historia sukcesu Twojego klienta,
  • podsumowanie projektu,
  • opis wdrożenia usługi.

Przykładowe tytuły artykułów:

  • Czego możesz się nauczyć dzięki kampanii reklamowej firmy X?
  • Jak skutecznie zarządzać kryzysem? Case study firmy Y
  • W jaki sposób metoda Design Thinking pomogła firmie Z?

4. Informacje firmowe

Blog firmowy może być źródłem informacji o firmie, usługach i produktach. Pamiętaj jednak, że nawet taki tekst powinien mieć jakąś wartość dla klienta. Przykładowo: artykuł o wprowadzeniu nowej usługi powinien opisywać korzyści dla klienta, pokazywać przykłady zastosowania itp.

Pomysły na artykuły „firmowe”:

  • newsy o wprowadzeniu nowego produktu do oferty,
  • podsumowania wydarzeń firmowych,
  • relacje z wydarzeń (np. konferencji),
  • FAQ (najczęściej zadawane pytania),
  • zapowiedzi (np. zmian w usłudze).

Przykładowe tytuły artykułów:

  • Co zmieniło się w branży IT rok po pandemii?
  • Jakie trendy marketingowe królowały w 2020 roku?
  • 15 ciekawostek o naszej firmie na 15. urodziny

5. Teksty branżowe

Publikując newsy lub teksty informacyjne dotyczące branży, w której działasz, przyciągasz na swój blog osoby z tą branżą związane. Szkoda przepuścić taką okazję, zwłaszcza gdy temat jest palący.

Pomysły na teksty branżowe:

  • newsy branżowe,
  • wyjaśnienie regulacji prawnych,
  • ciekawostki z historii branży,
  • inspirujące historie liderów branży,
  • wywiady z ekspertami z branży.

Zatrzymajmy się na chwilę przy wywiadzie. To mało popularna forma wpisu blogowego, zwłaszcza w dobie popularności podcastów. A szkoda, bo jest niezwykle ciekawa! Do rozmowy możesz zaprosić ekspertów z innych firm. Każdy w tej sytuacji wygrywa – Ty zyskujesz wartościowy tekst na swój blog, a zaproszony gość dokłada kolejną cegiełkę do budowania swojego wizerunku eksperckiego.

Wszystko może rozegrać się również wewnątrz firmy. Wyobraź sobie jednak, że wprowadzasz do swojej oferty nową usługę, a wraz z nią nowego eksperta. Wywiad może być częścią strategii promocyjnej, dzięki której uświadomisz klientowi, dlaczego warto skorzystać z tej usługi.

Jak mógłby brzmieć tytuł takiego artykułu? A choćby tak:

  • Jan Kowalski o przyszłości SEO – wywiad z naszym ekspertem
  • Dieta kobiet w ciąży. Rozmowa z Anną Kowalską, dietetyczką firmy X
  • Jak dobrze przeprowadzić rekrutację? Poznaj opinię eksperta!

6. Teksty subiektywne

Blog jest narzędziem budowania wizerunku eksperckiego. A jako ekspert – oprócz wiedzy – posiadasz również opinie na różne branżowe tematy. Śmiało możesz je zaprezentować w postaci artykułów blogowych.

Pomysły na subiektywne artykuły:

  • felietony,
  • recenzje,
  • polemiki,
  • opinie i komentarze.

Przykładowe tytuły artykułów:

  • Dlaczego nie korzystam z ChatGPT?
  • Czego obawiają się moi klienci przed egzaminem na prawo jazdy?
  • Co uważam na temat zmian w prawie podatkowym?

7. Teksty interaktywne

Teksty interaktywne wymagają zwykle zainstalowania na stronie dodatkowych wtyczek. Jednak gra jest warta świeczki – testy i quizy są dla Twoich odbiorców nie tylko szansą na sprawdzenie swojej wiedzy, ale i świetną rozrywką.

Pomysły na teksty interaktywne:

  • testy wiedzy,
  • testy poziomujące,
  • testy psychologiczne.

Jak artykuły pracują na wyniki?

Różne rodzaje artykułów różnie pracują na wyniki Twojej strony. Niektóre będą systematycznie generowały ruch organiczny (darmowy ruch z wyszukiwarki), inne – jedynie przez pewien czas. Wygląda to tak:

  • Evergreen content, czyli wiecznie zielone treści. Tematy, które się nie dezaktualizują, a więc nie wymagają edycji. Publikujesz raz, a tekst generuje stały ruch organiczny przez lata. Przykłady: definicje, instrukcje, ogólne inspiracje, rozwiązania problemów.
  • Newsy, czyli teksty, które budzą bardzo duże zainteresowanie zaraz po publikacji, a potem w zasadzie nie generują ruchu.
  • Artykuły sezonowe – coś pomiędzy evergreen content a newsami. Takie teksty budzą zainteresowanie jedynie przez pewien czas roku, bo są ściśle z nim powiązane, np. trendy (na wakacje), pomysły (na zimowy wypoczynek), inspiracje (na świąteczne potrawy).

I jeszcze wykres dla zobrazowania tego tematu:

To jak, które rodzaje artykułów blogowych publikujesz na swojej stronie? 😉

Jeśli w ogóle tego nie robisz, bo usłyszałeś, że to się nie opłaca, odsyłam Cię do innego tekstu: Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?

Blog świeci pustkami?

Pomogę Ci wypełnić go wartościowym contentem!


Daniel Opałka

Jestem specjalistą ds. content marketingu z 6-letnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.