Firmowy blog jest jednym z najważniejszych elementów skutecznej strategii content marketingowej. Czasy, gdy służył jedynie do przekazywania aktualności o firmie, już dawno minęły.

Z raportu Content Marketing Institute wynika, że w 2020 roku aż 80% marketerów B2C tworzyło treści blogowe. Z kolei 28% zdecydowało się na wartościowe artykuły o znacznej objętości (powyżej 3 tys. słów, czyli mniej więcej 3 razy dłuższe niż ten wpis).

Jakie treści pisać na blog firmowy? Jaką formę wpisów wybrać? O tym dowiesz się z dalszej części artykułu.

Eksperckie poradniki

Poradniki to jedna z najlepszych i najbardziej popularnych form przyciągnięcia czytelników na Twój blog. Użytkownicy Internetu codziennie szukają odpowiedzi na wiele pytań. Zadbaj o to, by znaleźli je na stronie internetowej Twojej firmy.

Czy wiesz, że aż 75% firm B2C wykorzystało w 2020 roku content marketing do edukacji klientów? To podstawa budowania eksperckiego wizerunku marki.

Pamiętaj, że w przypadku artykułów poradnikowych czytelnik faktycznie powinien otrzymać rozwiązanie interesującego go problemu. Tytuł wpisu powinien zatem zapowiadać jego prawdziwą treść.

Niestety, nie zawsze tak to działa – czasami autorzy pod pretekstem dostarczenia konkretnej wiedzy tworzą teksty wyłącznie sprzedażowe. Znalezienie odpowiedzi na pytanie jest zatem możliwe dopiero po zakupie e-booka czy szkolenia. To zła, clickbaitowa praktyka.

Pamiętaj, że…
Nic nie stoi na przeszkodzie, by zachęcić czytelnika do podjęcia konkretnych działań po lekturze eksperckiego artykułu. Śmiało korzystaj z różnych CTA:

– Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na kurs!
– Podobają Ci się nasze wpisy? Dołącz do newslettera!
– Potrzebujesz pomocy? Napisz do nas!

Przykładowe tematy artykułów poradnikowych z różnych branż:

  • Jak zorganizować idealny wieczór panieński krok po kroku?
  • 10 wskazówek przed przystąpieniem do egzaminu na prawo jazdy
  • Tworzenie własnej strony internetowej – zrób to sam!

Case study

Case study (studium przypadku) to opis konkretnego wydarzenia / procesu / zjawiska, połączony z jego analizą i oceną. Najprostszym studium przypadku będzie podsumowanie realizacji projektu dla Twojego klienta. Możesz opisać podejmowane działania, korzyści ze współpracy, osiągnięte efekty czy nawet napotkane trudności i sposoby ich przezwyciężania.

Czasami klienci nie wyrażają jednak zgody na opublikowanie informacji o współpracy. W takiej sytuacji odwołaj się do własnych doświadczeń (może w Twojej firmie wydarzyło się coś, co warto przedstawić w formie case study?) lub opisz ciekawy przypadek związany z Twoją branżą, uzupełniając go eksperckim komentarzem.

Zupełnie jak w poniższych przykładach:

  • Czego możesz się nauczyć dzięki kampanii reklamowej firmy X?
  • Jak skutecznie zarządzać kryzysem? Case study firmy Y
  • W jaki sposób metoda Design Thinking pomogła firmie Z?

Przykłady, inspiracje, rankingi

W oparciu o dane statystyczne lub subiektywny wybór możesz stworzyć listę inspiracji lub przykładów dobrych działań w Twojej branży. To moim zdaniem jedna z najłatwiejszych form wpisu blogowego – nie wymaga pogłębionej analizy (jak w przypadku case study), ale nadal może być wartościowa dla czytelnika. Oczywiście tylko wtedy, gdy przyłożysz się do researchu. 😉

Jak mogłoby to wyglądać w praktyce? Kilka propozycji znajdziesz poniżej:

  • Ogródki przydomowe – poznaj trendy na 2021 rok!
  • Wybraliśmy najlepsze pizzerie we Wrocławiu! Sprawdź nasz ranking
  • 30 pomysłów na zaprojektowanie wnętrza Twojego sklepu

Przykład takiego wpisu znajdziesz również na moim blogu:

Jak pisać artykuły blogowe? 20 uniwersalnych wskazówek

Podsumowania

Koniec roku, urodziny firmy, rocznica ważnego wydarzenia, zakończenie dużego projektu, udana transformacja biznesowa – okazji do napisania podsumowania jest naprawdę sporo. Być może wydaje Ci się, że takie informacje będą ciekawe jedynie dla Twojego szefa i kilku kolegów z pracy.

Nic bardziej mylnego! Gdy pracowałem w firmie szkoleniowej, kulisy organizacji pracy i zestawienia najważniejszych wydarzeń minionego roku cieszyły się dużym zainteresowaniem klientów. I dawały świetne wyniki w mediach społecznościowych. 😉

Przykłady tematów takich artykułów znajdziesz poniżej:

  • Co zmieniło się w branży IT rok po pandemii?
  • Jakie trendy marketingowe królowały w 2020 roku?
  • 15 ciekawostek o naszej firmie na 15. urodziny

Wywiady

Z taką formą wpisu blogowego spotykam się bardzo rzadko. A szkoda, bo wydaje mi się niezwykle ciekawa.

Do rozmowy możesz zaprosić ekspertów z innych firm. Każdy w tej sytuacji wygrywa – Ty zyskujesz wartościowy tekst na swój blog, a zaproszony gość dokłada kolejną cegiełkę do budowania swojego wizerunku eksperckiego.

Wszystko może rozegrać się również wewnątrz firmy. Wyobraź sobie jednak, że wprowadzasz do swojej oferty nową usługę, a wraz z nią nowego eksperta. Wywiad może być częścią strategii promocyjnej, dzięki której uświadomisz klientowi, dlaczego warto skorzystać z tej usługi.

Brzmi trochę dziwnie? Być może. Wywiady nie kojarzą nam się przecież z blogami firmowymi. Jeśli jednak widzisz przestrzeń na taką formę artykułu, spróbuj ją przetestować. Kto wie, może akurat w Twoim przypadku się sprawdzi?

Jak mógłby brzmieć tytuł takiego artykułu? A choćby tak:

  • Jan Kowalski o przyszłości SEO – wywiad z naszym ekspertem
  • Dieta kobiet w ciąży. Rozmowa z Anną Kowalską, dietetyczką firmy X
  • Jak dobrze przeprowadzić rekrutację? Poznaj opinię eksperta!

Felietony

Jeśli wywiad wydaje Ci się zbyt ekstrawaganckim pomysłem, możesz postawić na felieton. Jestem przekonany, że w każdej branży znajdą się tematy, które można opisać w stylu innym niż ekspercki, poradnikowy.

A może warto istniejący już artykuł ugryźć jeszcze raz od subiektywnej strony? Zwróć uwagę na przykładowe tematy artykułów podane przy opisie poradników.

W felietonowym wydaniu mogłyby brzmieć tak:

  • Zorganizowałam 100 wieczorów panieńskich. Czego się nauczyłam?
  • Czego obawiają się moi klienci przed egzaminem na prawo jazdy?
  • Na co musisz zwrócić uwagę, tworząc stronę internetową?

FAQ

Artykuł w formie FAQ (frequently asked questions, czyli często zadawane pytania) to nieoceniona pomoc w kontakcie z klientem. Oczywiście tym, który zada sobie odrobinę trudu i zdecyduje się zapoznać z przygotowanym przez Ciebie materiałem. 😉

Skąd wziąć pytania do FAQ? Kilka pomysłów poniżej:

  • Wczuj się w rolę klienta Twojej firmy i zastanów się, jakie pytania mógłby postawić, mając przed oczami ofertę konkretnej usługi.
  • Porozmawiaj z Działem Obsługi Klienta na temat najczęstszych pytań zadawanych przez klientów.
  • Skorzystaj z narzędzi analitycznych, by sprawdzić, jakich informacji Twój potencjalny klient szuka w Internecie.

W przypadku takiej formy artykułu wystarczy wpisać temat omawianego zagadnienia i dodać, że artykuł ma formę Q&A:

  • Organizacja szkoleń zamkniętych – najczęściej zadawane pytania
  • 20 pytań na temat diety wegetariańskiej
  • Wszystko, co musisz wiedzieć o marketingu – FAQ

Uff, dobrnęliśmy do końca. A skoro zakończyliśmy na często zadawanych pytaniach, sprawdź te, które przygotowałem na potrzeby tego artykułu! 😉

Jakie formy artykułów są najskuteczniejsze?

Eksperckie artykuły poradnikowe sprawdzą się niemal w każdym przypadku. Przetestuj jednak różne opcje i sprawdź, które dają najlepsze wyniki (mają najwięcej wejść / są najchętniej udostępniane w mediach społecznościowych). Pamiętaj, że blog piszesz dla czytelników, nie dla siebie – w różnych branżach mogą się sprawdzić różne formy artykułów.

Czy warto poświęcać czas na tworzenie firmowego bloga?

Zdecydowanie tak! Regularne prowadzenie bloga zwiększy liczbę wejść na stronę internetową (a przez to i sprzedaż) oraz pozwoli Ci zbudować ekspercki wizerunek firmy. Treści dobrej jakości możesz wykorzystać na wiele sposobów – w mediach społecznościowych, newsletterach, na szkoleniach…

Na co zwracać szczególną uwagę podczas pisania artykułu blogowego?

Wytycznych dotyczących pisania treści blogowych jest wiele. Musisz zadbać m.in. o styl dopasowany do odbiorcy, poprawność językową, układ treści, kwestie SEO.

Źródło statystyk:
B2C Content Marketing 2020. Benchmarks, Budgets, and Trends – raport Content Marketing Institute i MarketingProfs

Blog świeci pustkami?

Pomogę Ci wypełnić go wartościowym contentem!


Daniel Opałka

Jestem specjalistą ds. content marketingu z 5-letnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *