Skoro czytasz ten artykuł, najpewniej potrzebujesz wsparcia w tworzeniu treści i rozważasz różne opcje współpracy. Masz trzy główne możliwości, a każda z nich ma swoje wady i zalety. Kto lepiej poradzi sobie z Twoją treścią – agencja czy freelancer? A może jednak warto zatrudnić copywritera na etat?

Spis treści:

Kto najlepiej zadba o Twoje teksty?

Na początek krótkie wyjaśnienie. Jakość treści zależy przede wszystkim od umiejętności copywritera. Nie jest zatem tak, że agencja jest gwarancją najwyższej jakości, a początkujący freelancer zawali każde zlecenie. Dlatego decydując się na zlecenie tekstów, zwróć uwagę przede wszystkim na portfolio. Zapoznanie się z konkretnymi przykładami artykułów czy opisów powie Ci więcej o współpracy niż ściana logotypów na stronie lub ładnie brzmiące hasła reklamowe.

W dalszej części poradnika będę się zatem skupiał przede wszystkim na tym, jak wygląda współpraca z agencją, freelancerem czy copywriterem na etacie. Bo wybór jednej z tych trzech opcji powinien zależeć właśnie od tego, jak tę współpracę sobie wyobrażasz.

Agencja copywriterska

W agencji copywriterskiej pracuje zwykle od kilku do nawet kilkudziesięciu osób. Poza copywriterami są to m.in. specjaliści SEO, marketerzy, project managerowie, analitycy czy osoby odpowiedzialne za obsługę klienta. Każdy pracownik zajmuje się innymi aspektami Twojego projektu, zatem współpraca przebiega w poukładany, schematyczny wręcz sposób.

Agencja sprawdzi się idealnie do zadań przekrojowych, którymi musi ktoś zarządzać. Najlepszym przykładem jest otwarcie sklepu internetowego, gdy potrzebujesz treści na stronę, pakietu artykułów blogowych oraz kilkuset lub kilku tysięcy opisów produktów i kategorii zgodnych z wymaganiami SEO.

Zalety współpracy z agencją:

  • sprawna komunikacja dzięki obecności działu obsługi klienta,
  • brak chaosu w działaniu – praca w oparciu o schematy i procesy,
  • w Twój projekt zaangażowanych jest wiele osób,
  • przejrzystość w kwestiach formalnych (umowa, ściśle określone warunki współpracy).

Wady współpracy z agencją:

  • wysokie koszty usług,
  • faworyzowanie dużych projektów,
  • praktyka podzlecania prac – agencje często delegują zadania freelancerom, więc i tak to oni realizują Twój projekt.

Copywriter freelancer

Czyli ktoś, kto działa na własną rękę. Dla niektórych freelancerów copywriting jest zajęciem dodatkowym, dla innych – głównym źródłem utrzymania. W tej drugiej grupie spora część osób prowadzi własną działalność gospodarczą. Jej założenie to zazwyczaj zwieńczenie wielu lat doświadczenia w branży, co dla jakości Twoich tekstów ma ogromne znaczenie.

Freelancer świetnie sprawdzi się w realizacji stałych, określonych zleceń, np. tworzenia treści do newslettera, prowadzenia bloga firmowego czy wsparcia przy mediach społecznościowych. To także świetna opcja w przypadku pojedynczych zadań, np. gdy w dziale marketingu Twojej firmy nie ma na nie przestrzeni.

Zalety współpracy z freelancerem:

  • duży wybór specjalistów w konkretnych tematach,
  • indywidualne podejście do klienta (mniej „masowych” realizacji),
  • niższy koszt zlecenia niż w przypadku agencji (jeśli jednak freelancer proponuje za współpracę legendarne 5 zł za 1000 zzs, powinna zapalić Ci się czerwona lampka),
  • elastyczność – zadania specjalne (z krótkim terminem realizacji, pracą w niestandardowych godzinach) szybciej zrealizujesz przy współpracy z freelancerem.

Wady współpracy z freelancerem:

  • konieczność szczegółowej weryfikacji przed nawiązaniem współpracy,
  • nieregulowane godziny pracy (często konieczność pracy projektowej),
  • ograniczone moce przerobowe, co może być problemem w przypadku dużych zleceń z krótkim terminem realizacji.

Copywriter in-house – człowiek na etacie

Trzecia opcja to powiększenie działu marketingu i zatrudnienie copywritera na etat. Zyskujesz nowego pracownika, który będzie pracował tylko dla Ciebie. Posiadanie specjalisty in-house jest najlepszą opcją w przypadku stałego zapotrzebowania na teksty. Zwłaszcza jeśli zależy Ci na osobie, która z czasem doskonale będzie się orientować w specyfice Twojej branży i firmy. To największa przewaga „etatowca” nad freelancerem i agencją.

Zalety współpracy z copywriterem na etacie:

  • współpraca na wyłączność – brak innych projektów w godzinach pracy,
  • najlepsza wiedza na temat Twojej firmy (spośród wszystkich 3 opcji),
  • bardzo dobra znajomość trendów w Twojej branży,
  • możliwość szybkiego kontaktu w przypadku nagłych zadań,
  • stały koszt miesięczny, niezależny od liczby zadań.

Wady współpracy z copywriterem na etacie:

  • po raz drugi: stały koszt miesięczny, niezależny od liczby zadań,
  • konieczność wsparcia zewnętrznego (agencji/freelancera) w przypadku nieobecności pracownika.

Podsumowując, największy wpływ na wybór jednej z trzech omówionych opcji powinny mieć Twoje oczekiwania co do charakteru i przebiegu współpracy oraz rodzaj realizowanych projektów. Jakość treści zależy przede wszystkim od umiejętności osoby, która będzie ją tworzyła – nie ma więc znaczenia, czy będzie to freelancer, pracownik agencji copywriterskiej czy też osoba zatrudniona przez Ciebie na etat.

Trafiłeś/aś na ten tekst, szukając informacji w Google?

Przyciągnij potencjalnych klientów w podobny sposób.


Daniel Opałka

Od niemal 8 lat zajmuję się copywritingiem i content marketingiem. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.