Google opublikował rankingi haseł najszybciej zyskujących na popularności w 2022 roku. W kategorii „Co robi…?” na czwartym miejscu znalazła się fraza „co robi copywriter”. Skoro coraz więcej Polaków zadaje to pytanie, postanowiłem na nie odpowiedzieć.

Spis treści:

Kim jest copywriter i co robi?

Przed rozwojem Internetu copywriting kojarzył się z wymyślaniem chwytliwych haseł i sloganów reklamowych, głównie na potrzeby kampanii reklamowych. Wiele z nich na pewno kojarzysz: Może to jej urok, może to Maybelline, Media Markt – nie dla idiotów, Red Bull doda Ci skrzydeł.

Sytuację na rynku zmieniły social media i nowe formy promocji. Dzisiaj copywriterzy zajmują się pisaniem treści użytkowych, głównie marketingowych i wizerunkowych. I to odróżnia ich od pozostałych twórców treści – dziennikarzy, naukowców, pisarzy, scenarzystów, recenzentów, publicystów. A nawet dzieci w szkole.

Mem obrazujący, co robi copywriter. Rozmowa copywriterki z młodszym bratem.

Rodzaje copywritingu i formy treści

Copywriter pisze teksty użytkowe, czyli… właściwie co? Ano niemal wszystko, co może pomóc firmom osiągnąć cele sprzedażowe i PR-owe. Przykładowo: artykuły, e-booki, posty w social mediach, opisy produktów, scenariusze reklam. Czasami są to też dość nietypowe formy – memy, mikrocopy, oficjalne podziękowania, życzenia świąteczne. Spróbujmy to wszystko jakoś sensownie uporządkować, skupiając się na najważniejszych typach treści.

Główne rodzaje copywritingu i przykłady tekstów:

  • copywriting kreatywny – hasła i slogany reklamowe, scenariusze reklam i spotów,
  • webwriting – treści internetowe, np. artykuły blogowe, opisy kategorii i produktów, newslettery, posty w social mediach,
  • SEO copywriting – treści internetowe, których celem jest pozycjonowanie strony w wyszukiwarce (głównie artykuły, opisy kategorii i produktów),
  • copywriting sprzedażowy – treści na landing page, ulotki, prezentacje produktowe,
  • naming – nazwy firm, produktów i usług,
  • PR copywriting – treści PR-owe, np. notki prasowe, wywiady.

Oczywiście w miarę rozwoju technologii z pewnością będą powstawać nowe formy treści, a więc i nowe formy copywritingu.

Etapy pracy nad tekstem

Samo tworzenie treści nie jest wszystkim, co robi copywriter. Wiele dzieje się zarówno przed pracą nad tekstem, jak i po niej. Najważniejsze zadania podzieliłem na 6 głównych etapów.

Etapy pracy copywritera:

  1. Brief. Czyli pozyskanie od klienta wytycznych co do tekstu. Mogą to być przykładowo: długość artykułu, cel, charakterystyka grupy odbiorców, cechy wyróżniające markę, strategia komunikacji, oczekiwany styl itp.
  2. Research. Znalezienie wiarygodnych źródeł informacji na dany temat, zapoznanie się z nimi i wybór tych najważniejszych. Ten etap zwykle zajmuje najwięcej czasu.
  3. Projektowanie struktury tekstu. Czyli przede wszystkim stworzenie sensownego planu treści: rozplanowanie śródtytułów, wypunktowań, przykładów, wskazówek dla czytelnika itd.
  4. Stworzenie treści. Właściwa praca nad tekstem.
  5. Redakcja i korekta. Polega na poprawieniu błędów językowych w tekście oraz (ewentualnie) wprowadzeniu zmian w jego strukturze.
  6. Poprawki od klienta. Klient może mieć uwagi odnośnie tekstu, więc ostatnim etapem pracy copywritera jest ich wdrożenie. Im bardziej szczegółowe wytyczne podczas briefu (punkt 1), tym mniejsze ryzyko poprawek.

Przyznam, że nie wyobrażam sobie pominięcia któregokolwiek z tych etapów. No, może poza ostatnim, jeśli tekst będzie świetny i spodoba się klientowi.

Czego NIE robi copywriter?

Są też takie formy treści, którymi copywriterzy się nie zajmują, mimo że często są o to proszeni. Przykładowo: nie odrabiają zadań domowych za leniwych lub przemęczonych studentów – nie piszą prac zaliczeniowych, magisterek i doktoratów. Nie dość, że jest to nieetyczne, to na dodatek niezgodne z prawem.

Podobnie zresztą jak pisanie pozytywnych opinii i recenzji, o co też czasami pytają klienci. Być może kara nałożona niedawno przez UOKiK na dwie firmy [źródło 2] trochę ostudzi wszystkich entuzjastów tego nieuczciwego procederu.

A w ramach podsumowania chciałbym nawiązać jeszcze raz do wstępu.

Bardzo mnie cieszy, że Polacy szukają informacji na temat tego, czym właściwie zajmuje się copywriter. Bo kwestia ta niby jest oczywista, ale im dalej w las, tym więcej drzew. Warto mieć zatem świadomość, na czym polega praca w tej branży, zanim z dnia na dzień zdecydujemy się być jej częścią.

Źródła:
[1] https://polska.googleblog.com/2022/12/rok-w-wyszukiwarce-co-googlowaliscie-w.html
[2] https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19139

Blog świeci pustkami?

Pomogę Ci wypełnić go wartościowym contentem!


Daniel Opałka

Od niemal 8 lat zajmuję się copywritingiem i content marketingiem. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.

1 komentarz

Tekst próbny. Czy powinien być płatny? Jak go napisać? | Cześć, chcesz treść? · 16 marca 2023 o 14:32

[…] artykule „Co robi copywriter” opisałem 6 etapów pracy nad artykułem. Warto przejść przez wszystkie również w […]

Możliwość komentowania została wyłączona.