O ile wszyscy mniej więcej kojarzą, czym zajmuje się specjalista ds. marketingu, tak zrozumienie konkretnych specjalizacji może sprawić problem. Tym wpisem chciałbym otworzyć cykl na temat zawodów związanych z digitalem i promocją.
Na pierwszy ogień eksperci od marketingu treści! Co robią na co dzień w pracy? Jakie wyzwania przed nimi stoją? Dlaczego niesłusznie są nazywani copywriterami?
SPIS TREŚCI
Czym jest content marketing?
Zacznijmy od definicji, która w zasadzie wyjaśni, czym mniej więcej zajmuje się specjalista ds. content marketingu. Jako że teoria czasami rozmija się z praktyką, w drugiej części artykułu przyjrzę się ofertom pracy i omówię konkretne zadania stawiane przed ekspertami od marketingu treści.
Content marketing (marketing treści) polega na tworzeniu i dystrybucji treści w celu dotarcia do odbiorców (np. marki) i przekonania ich do podjęcia jakiegoś działania.
Jedno zdanie, a aż trzy ważne elementy składowe definicji. Przyjrzyjmy się im!
Tworzenie treści
Gdybym poprzestał na tym podpunkcie, to artykuł dotyczyłby raczej copywritingu, a nie content marketingu. Dlaczego? Stworzenie dobrej, angażującej treści oznacza dla copywritera koniec pracy, dla specjalisty ds. marketingu treści jest z kolei punktem wyjścia do dalszych działań (o czym za chwilę).
Strategię content marketingową możesz realizować przy pomocy różnych form treści. Mogą to być przykładowo:
- Artykuł blogowy.
- Newsletter.
- E-book.
- Infografika.
- Wpis w mediach społecznościowych.
Dystrybucja treści
Tekst gotowy? Kolejnym zadaniem specjalisty ds. content marketingu jest jego dystrybucja. Działanie to polega na przekazaniu treści odbiorcom, np. obecnym i potencjalnym klientom. Możesz tego dokonać, wykorzystując własne kanały (stronę internetową, media społecznościowe) lub płatne metody (reklamy w social media, współprace z influncerami).
Przykładowe sposoby dystrybucji treści:
- Opublikowanie artykułu na firmowym blogu.
- Stworzenie reklamy promującej e-book.
- Współpraca z influencerami, którzy reklamują produkt.
- Wysłanie newslettera zachęcającego do lektury artykuły.
- Udostępnienie posta na grupie tematycznej.
Podjęcie działania przez odbiorcę
Content marketing jest narzędziem, które pomaga marce osiągnąć konkretne cele. W tym kontekście mówi się zazwyczaj o zakupie produktów czy usług, ale tak naprawdę opcji jest dużo więcej. Celem może być choćby zapisanie się do newslettera
, odwiedzenie strony internetowej, a nawet zaobserwowanie profilu w social mediach.Aby zwiększyć szansę na zrealizowanie celu, nie zapomnij o CTA (call to action), czyli wezwaniu do działania. Napisz odbiorcy, jaki kolejny krok ma podjąć, np.:
- Zapisz się na newsletter!
- Sprawdź cenę szkolenia!
- Zaobserwuj fanpage!
Content marketing specialist – zadania
Na podstawie samej definicji wiesz, że specjalista ds. content marketingu zajmuje się m.in.:
- Tworzeniem ciekawych, angażujących treści (artykułów, postów, scenariuszy podcastów).
- Przekazywaniem tych treści odbiorcom (np. przy pomocy mediów społecznościowych i reklamy).
- Analizą skuteczności podejmowanych działań.
To jednak nie wszystko! Obowiązki specjalisty od treści są uzależnione od specyfiki firmy. Sprawdziłem kilkanaście ogłoszeń umieszczonych na portalu pracuj.pl. Wyniki mojego researchu znajdziesz w dalszej części artykułu.
Praca u podstaw
Czyli te rzeczy, które nie zawsze chce się robić. Content marketing to nie tylko praca twórcza – to także praca wyrobnicza związana z publikowaniem treści na stronie czy w social mediach. A to oznacza wiąże się z koniecznością poznania systemu zarządzania treścią (np. WordPressa) czy narzędzi do publikacji treści na portalach społecznościowych.
Strategia
Cóż, z wielu rozmów ze znajomymi wiem, że firmy rzadko posiadają strategię marketingową. Nie oznacza to jednak, że ominie Cię praca koncepcyjna. 😉 Sprawdź zatem, z jakimi wyzwaniami strategicznymi możesz się spotkać:
- Dbanie o spójność komunikacji marki we wszystkich dostępnych kanałach (np. na stronie, w social mediach).
- Tworzenie content planu, czyli planowanie harmonogramu publikacji i dystrybucji treści.
- Aktywny udział w kształtowaniu strategii działań (a nie wyłącznie realizacja tych działań).
Współczesne problemy
Świat idzie do przodu, a wraz z nim metody i narzędzia stosowane przez marketerów. Przygotuj się na to, że firmy podążają za trendami. Zwróć uwagę choćby na:
- Podcasty. Śmiało wkraczają do strategii marketingowych i nic nie zapowiada, by się to zmieniło.
- Materiały wideo. Według raportu Content Marketing Institute aż 62% marketerów korzysta z tej formy treści.
- Webinary. Na wzrost ich popularności wpłynęła epidemia COVID-19.
Content marketing specialist – czy warto?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jeśli interesujesz się marketingiem, lubisz myśleć strategicznie, śledzisz nowinki, a ponadto potrafisz tworzyć dobre, angażujące treści, to… Tak! Ten zawód zdecydowanie jest dla Ciebie.
Z kolei osoby, które nie przepadają za zmianami, nie podchodzą krytycznie do własnej pracy, a konieczność nieustannego poszerzania umiejętności ich męczy, powinny raczej pomyśleć o innym fachu. Marketing nie będzie dla nich dobrą działką.
Czy artykuł był dla Ciebie przydatny?
Więcej ciekawostek z content marketingu i webwritingu znajdziesz w moich social mediach:
2 komentarze
Kama · 22 marca 2022 o 11:07
Zgodzę się w 100% ze zdaniem, że jest to dziedzina, która wymaga ciągłęgo rozwijania się i poszerzania horyzontów. Sama pracuję w zawodzie ok 4 lat, natomiast teraz postanowiłam wybrać się na studia podyplomowe na WSKZ z zakresu social media & content marketingu. uczelnia prowadzi studia na prawdę na wysokim poziomie, do tego studiujesz jak masz czas, są elastyczni.
Daniel Opałka · 22 marca 2022 o 20:53
Sporo uczelni ma w swojej ofercie studia podyplomowe z szeroko rozumianego marketingu internetowego. Każdy może znaleźć coś dla siebie 😉 Choć z drugiej strony takie masowe podejście powoduje, że nie wszystkie kierunki stoją na wysokim poziomie. Spotkałem się już z opiniami, że wykładowcy czasami nie ogarniają tematów, o których mówią. Tu szczególnie ważna jest praktyka i znajomość realiów branży.