Działania content marketingowe są nastawione na osiągnięcie celu. Niektóre metody (np. reklama) przynoszą efekty od razu. Inne (np. blog firmowy) wymagają cierpliwości – działają pomału, ale długofalowo.

Często otrzymuję pytania, o czym pisać na blogu firmowym, by był on skuteczny. W takiej sytuacji muszę poznać specyfikę branży, zapoznać się z działaniami konkurencji, a nawet dokładnie przeanalizować istniejące już artykuły. Jest jednak typ treści, który sprawdzi się wszędzie i zawsze, bez względu na branżę i wielkość firmy. To evergreen content.

Czym jest evergreen content?

W dosłownym tłumaczeniu evergreen content oznacza wiecznie zieloną treść. Wiecznie zieloną, czyli ponadczasową, aktualną przez wiele lat lub nawet dekad, interesującą czytelników niezależnie od zmian w branży czy różnych czynników.

Aby korzyści z „zielonej” strategii content marketingowej były stałe i długotrwałe, istotne są dwa główne czynniki: tematyka treści i miejsce jej publikacji.

Przykładowo: artykuł o trendach na lato 2022 nie będzie evergreen contentem, ponieważ jego tematyka zdezaktualizuje się już jesienią. Na „wieczne życie” nie mają również szans posty w mediach społecznościowych, ponieważ budzą zainteresowanie odbiorców jedynie przez kilka godzin.

Podsumowując:

Evergreen content – uniwersalne treści, które budzą zainteresowanie odbiorców przez lata. Dzięki temu, że są stale aktualne, umożliwiają marce osiąganie długotrwałych efektów.

Dlaczego evergreen content jest skuteczny?

Odpowiedź na to pytanie znajduje się już w definicji. Sukces wiecznie zielonych treści jest efektem ich aktualności. To właśnie z tego względu generują one stały ruch na stronie internetowej, bez względu na to, kiedy je opublikujesz.

Zainteresowanie takimi artykułami na pozór wydaje się mniejsze niż w przypadku palących tematów bieżących, ale w perspektywie czasu to one przynoszą lepsze efekty. Dobrze to obrazuje poniższa wizualizacja:

Jak zapewne się domyślasz, evergreen content świetnie wpływa na pozycjonowanie strony internetowej. Jest to bardzo ważny element działań on-site, czyli tych, które są wykonywane w obrębie Twojej witryny.

Przykłady wiecznie zielonych treści

Jeśli chcesz wdrożyć na swój blog firmowy strategię evergreen contentową, polecam na początek kilka sprawdzonych pomysłów na artykuły.

  • Definicje, np. Czym jest webwriting? Jakie są jego zasady?
  • Poradniki, np. Strategia marketingowa krok po kroku
  • Inspiracje, np. O czym pisać na blogu firmowym?
  • Case study, np. Jak dzięki social mediom zwiększyliśmy sprzedaż o 300%?
  • Zagadnienia ogólne, np. Jakie kompetencje powinien mieć marketing manager?

Może Ci się wydawać, że niektóre tematy są zbyt banalne i nie warto o nich pisać. To typowa klątwa wiedzy – nie zakładaj, że inni znają omawiane zagadnienie tak samo dobrze jak Ty.

Zobacz zresztą na poniższy wykres z Google Trends. Założę się, że wiesz, kim jest copywriter, ale jak się okazuje – nie wszyscy to wiedzą. 😉

Jak to zrobić krok po kroku?

W pierwszej kolejności polecam spojrzeć na kwestię wiecznie zielonych treści pod kątem strategicznym. Stwórz content plan i konsekwentnie go realizuj. Kilka prostych rad znajdziesz poniżej.

    antibiotics.fun”>
,rgb(255,255,255) 0%,rgb(244,244,244) 100%)”>
  • Stwórz hasłową listę uniwersalnych zagadnień z Twojej branży.
  • Sprawdź w Google Trends lub innych narzędziach potencjał poszczególnych fraz i słów kluczowych.
  • Zaprojektuj tematy wpisów w oparciu o te frazy. Możesz skorzystać z przykładów z poprzedniego akapitu.
  • Napisz artykuły, w których wyjaśnisz zagadnienia od strony teoretycznej i praktycznej. Pamiętaj, że Twoich odbiorców interesuje nie tylko co czym jest, ale też jak i dlaczego powinni z tego korzystać.
  • Po publikacji na blogu regularnie analizuj wyniki.

  • Daniel Opałka

    Jestem specjalistą ds. content marketingu z 5-letnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.

    0 komentarzy

    Dodaj komentarz

    Avatar placeholder

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.