Publikując treści na stronie internetowej, należy pamiętać o ich aktualizacji. W końcu tekst, który napiszesz dzisiaj, za kilka lat może zawierać nieprawdziwe, niekompletne lub po prostu przestarzałe informacje. Wyjątkiem od tej reguły jest tzw. evergreen content. Czym jest i dlaczego warto go uwzględnić w swojej strategii?
Spis treści:
Czym jest evergreen content?
Zacznijmy od krótkiej i prostej definicji:
Evergreen content – treści, które zawsze są aktualne. W dosłownym tłumaczeniu evergreen content oznacza wiecznie zielone treści.
Do tej kategorii możemy zaliczyć przykładowo przepis na klasyczne ciasto kruche. W końcu składniki i sposób przygotowania zawsze były, są i będą takie same. Evergreenem nie będzie z kolei artykuł o trendach w modzie na lato 2024, ponieważ tematyka ta zdezaktualizuje się już jesienią.
Cechą charakterystyczną wiecznie zielonych treści jest to, że wzbudzają stałe zainteresowanie użytkowników. Tak jak na poniższym wykresie, który obrazuje popularność frazy „content marketing” na przestrzeni ostatnich 5 lat.
Dla porównania – poniżej wykres prezentujący zainteresowanie frazą „wakacje 2021”. Liczba wyszukiwań tego hasła regularnie rosła od 2020 roku, osiągnęła szczyt w sezonie letnim 2021 roku, a potem szybko spadła do zera. Artykuł polecający najlepsze miejsca na urlop w 2021 roku nie byłby zatem evergreenem, bo jego tematyka w pewnym momencie przestała być aktualna.
Przykłady evergreen content
Evergreenami z pewnością nie będą aktualności z życia firmy, newsy branżowe, informacje prasowe czy komentarze i felietony na temat bieżących spraw. Nie będą nimi również teksty, które dotyczą dynamicznie zmieniających się tematów (takich jak pogoda, niedziele handlowe itp.). Jakiego typu treści mają zatem szansę na bycie wiecznie zielonymi? Oto kilka przykładów.
Artykuły blogowe
Evergreenem są przede wszystkim artykuły blogowe o stale aktualnej tematyce:
- definicje, np. Czym jest webwriting? Jakie są jego zasady?
- poradniki, np. Jak stworzyć strategię marketingową krok po kroku
- inspiracje, np. O czym pisać na blogu firmowym?
- zagadnienia ogólne, np. Jakie kompetencje powinien mieć marketing manager?
Pozornie stworzenie takich tekstów wydaje się względnie proste. Musisz jednak pamiętać, że wiele firm i portali tworzy evergreeny, więc przebicie się z artykułem do czołówki wyników wyszukiwania może być wyzwaniem. Staraj się zatem możliwie kompleksowo omawiać wybrany temat. Spraw, by tekst był jak najbardziej wartościowy dla odbiorców i zawierał oryginalne informacje, badania lub wskazówki. To pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji.
Case studies i historie sukcesu
Drugim klasycznym przykładem evergreen contentu jest case study (studium przypadku). Opis realizowanych projektów będzie interesujący dla Twoich potencjalnych klientów i teraz, i za kilka lat. W każdej historii sukcesu warto powołać się na konkretne dane. Odbiorca, który zobaczy wymierne efekty Twojej pracy, chętniej nawiąże z Tobą współpracę.
E-booki
Rodzajem evergreenu, który zyskuje na popularności, są e-booki i raporty omawiające jakieś uniwersalne zagadnienie (np. Kompendium wiedzy o copywritingu). Często są one przekazywane odbiorcom za darmo po zapisaniu się do newslettera. To dobry sposób na stałe i stabilne poszerzanie bazy mailingowej.
Tutoriale i przewodniki dla klientów
Jeśli posiadasz bardzo rozbudowane portfolio usług lub produktów, warto ułatwić klientowi korzystanie z dostępnych zasobów. Pomagają w tym wszelkiego rodzaju tutoriale, przewodniki, instrukcje i katalogi. Zwykle nie wymagają one aktualizacji, chyba że wprowadzasz drastyczne zmiany w swojej ofercie.
Sekcja FAQ na stronie internetowej
Sekcja FAQ dostarcza klientowi odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania odnośnie firmy, usług, produktów, płatności, zwrotów itp. Podobnie jak w przypadku katalogów musisz ją zaktualizować dopiero wtedy, gdy coś zmieni się w Twojej ofercie.
Opinie i referencje
Do evergreen content możemy również opinie i referencje klientów. Wystarczy, że raz opublikujesz je na stronie, a Twoi odbiorcy będą mogli zapoznać się z nimi w dowolnym momencie.
Dlaczego warto zadbać o evergreen content?
O podstawowej zalecie wiecznie zielonych treści wspominałem już kilka razy. Chodzi oczywiście o to, że takie teksty się nie przeterminowują. Nie musisz zatem martwić się o to, że artykuł będzie wymagał częstych aktualizacji. Nawet jeśli kiedyś zdecydujesz się na jego ulepszenie, wystarczy że dodasz kilka nowych informacji – gruntowne zmiany nie będą potrzebne.
Evergreen to także wymierne korzyści:
- Stabilny ruch organiczny. Użytkownicy zawsze będą szukać informacji na ponadczasowe tematy. Wiecznie zielone artykuły blogowe będą zatem stale przyciągały na Twoją stronę potencjalnych klientów (w przeciwieństwie do newsów, których żywotność trwa zwykle kilka dni).
- Pozycjonowanie strony internetowej. Evergreeny są doskonałym sposobem na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce – zarówno na frazy ogólne (np. copywriting), jak i tzw. frazy z długiego ogona, czyli te zawierające co najmniej 3-4 słowa (np. co to jest copywriting).
- Bezterminowa możliwość dystrybucji treści. Standardowo sezonowe lub newsowe artykuły blogowe są udostępniane w social mediach tylko raz. Tymczasem evergreeny możesz publikować regularnie. Jeśli nie masz pomysłu lub czasu na post, sięgnij po uniwersalny tekst sprzed 2-3 lat i ponownie go wrzuć na Facebooka czy LinkedIn. On nadal będzie aktualny i wartościowy dla obserwatorów!
Efektywność wiecznie zielonych treści
Jak działają evergreeny w praktyce? Wszystko zależy od tematu i jego popularności wśród odbiorców. Pamiętaj jednak, że na zadowalające efekty trzeba czasami poczekać. Nawet jeśli tekst będzie początkowo przynosił kilka kliknięć tygodniowo, to ich suma po 2-3 latach będzie całkiem spora. Spójrz zresztą na poniższe przykłady.
Przykład 1. Prosty artykuł wyjaśniający definicję
Na początek analiza wyników krótkiego tekstu o tym, kim jest specjalista ds. content marketingu. W ciągu ostatniego roku artykuł ten wygenerował łącznie 220 kliknięć z wyszukiwarki. Liczba ta stale rośnie o kilka, kilkanaście nowych użytkowników tygodniowo. Na stworzenie treści poświęciłem 2 godziny, a od momentu publikacji nie musiałem jej aktualizować. Stosunek nakładu pracy do efektów jest zatem zadowalający.
Przykład 2. Artykuł poradnikowy
Kolejny tekst jest poradnikiem dotyczącym pisania artykułu. Temat praktyczny, więc i wyniki lepsze niż w poprzednim przykładzie: 874 kliknięcia w ciągu ostatniego roku. Gdybym chciał osiągnąć ten sam efekt przy pomocy płatnej reklamy Google Ads, to przy CPC (koszcie za kliknięcie) wynoszącym 1 zł musiałbym zapłacić niemal 900 zł. Tymczasem każdego roku mogę liczyć na kilkaset darmowych wejść na stronę generowanych przez jeden artykuł.
Evergreeny a artykuły sezonowe – co lepsze?
Wspomniałem o tym, że evergreeny przynoszą stały, stabilny ruch organiczny przez cały rok. Z kolei artykuły sezonowe – jak sama nazwa wskazuje – generują kliknięcia tylko przez pewien czas. Odruchowo możesz pomyśleć, że na blogu warto pisać tylko o ogólnych, uniwersalnych tematach. Nic bardziej mylnego.
Artykuły sezonowe również mogą być efektywne. Nawet bardzo, na potwierdzenie czego załączam kolejny przykład z mojego bloga. To tekst o tematyce świątecznej, który wzbudza zainteresowanie użytkowników jedynie przez 2 miesiące w roku. Spójrz jednak na liczby. W ciągu tych kilku tygodni tekst generuje niemal 4 tys. kliknięć.
Nie pokuszę się zatem o werdykt, który rodzaj treści jest „lepszy”. Oba są dobre. Plan tematów na blog firmowy musi uwzględniać zarówno evergreeny, jak i artykuły sezonowe. Twoi potencjalni klienci szukają informacji z obu tych kategorii – po co więc tracić szansę na dotarcie do nich z wartościowym tekstem?
Jak stworzyć evergreen content?
1. Pracę nad strategią evergreen rozpocznij od stworzenia listy ogólnych, uniwersalnych fraz związanych z Twoją branżą. Jeśli nie masz pewności, czy jakaś fraza będzie przynosiła stałe efekty przez cały rok, skorzystaj z Google Trends. To darmowe narzędzie, które pokaże Ci, jak kształtowało się zainteresowanie konkretnym tematem w dłuższej perspektywie czasowej (nawet kilkuletniej).
2. Na bazie każdej frazy stwórz listę potencjalnych tematów. Z pomocą przychodzi inne częściowo darmowe narzędzie – AnswerThe Public. Generuje ono listę fraz z długiego ogona na podstawie frazy ogólnej. Tak jak na przykładzie poniżej:
Już na podstawie wyników z tego narzędzia widać potencjał na co najmniej 2 evergreeny:
- Co to jest blog firmowy? Dlaczego warto go prowadzić?
- Jak prowadzić blog firmowy? Od czego zacząć?
3. Kolejnych inspiracji możesz szukać w Planerze słów kluczowych Google. Na podstawie poniższej listy słów rozważyłbym napisanie artykułu Ile kosztuje prowadzenie bloga firmowego?
4. Przeanalizuj już istniejące artykuły dotyczące danej frazy (i fraz z nią związanych). Nie zawsze jest sens się rozdrabniać i tworzyć kilka bardzo podobnych tekstów. Czasami lepiej stworzyć jeden kompleksowy poradnik, który odpowiada na wszystkie pytania związane z określonym tematem.
5. Tworząc treść, skup się przede wszystkim na realnej wartości dla odbiorcy. Nie powielaj i nie parafrazuj już istniejących tekstów – staraj się stworzyć coś nowego, unikalnego.
6. Analizuj wyniki swoich artykułów. Jeśli nie przynoszą żadnych efektów, mimo że zainteresowanie tematem jest duże, najprawdopodobniej musisz dopracować i ulepszyć treść.
Evergreen content – podsumowanie
O evergreen contencie mówimy wtedy, gdy mamy na myśli teksty, które nigdy się nie dezaktualizują. W przeciwieństwie do newsów czy artykułów sezonowych wiecznie zielone treści wzbudzają zainteresowanie odbiorców przez cały rok. Dzięki temu zapewniają stabilny ruch organiczny na stronie i pozwalają zaoszczędzić czas na poprawki. Same plusy – zero minusów!
Trafiłeś/aś na ten tekst, szukając informacji w Google?
Przyciągnij potencjalnych klientów w podobny sposób.