Powiedzmy sobie to wprost: szkolenia to droga sprawa. Nie każdy może pozwolić sobie na wydatek kilkuset lub nawet kilku tysięcy złotych – a tyle przeważnie kosztują kursy z zakresu marketingu internetowego. Z własnego doświadczenia wiem, że cena nie zawsze idzie w parze z jakością.

Nie możesz pozwolić sobie na wydatki, a bardzo chcesz się rozwijać? Możesz skorzystać z bezpłatnych opcji. Na początek polecam Ci HubSpot Academy – platformę z darmowymi szkoleniami. Darmowymi, ale naprawdę dobrymi.

Szkolenia i certyfikacje

HubSpot Academy umożliwia zdobycie kilkunastu certyfikatów z zakresu marketingu. Oczywiście wiąże się to z koniecznością uzyskania pozytywnego wyniku na teście. Wszystkie egzaminy odbywają się w języku angielskim, a niektóre są dostępne również w innych wersjach językowych – francuskiej, hiszpańskiej, niemieckiej. Polskiej niestety brak.

Czy egzaminy są trudne? To zależy. Osoba posługująca się językiem angielskim w stopniu bardzo dobrym nie powinna mieć żadnego problemu z zaliczeniem. Uspokajam: nie musisz być native speakerem. Eksperci mówią powoli i wyraźnie, a część materiałów jest dostępna w wersji PDF. Kwestie formalne związane z testami znajdziesz w poniższym zestawieniu.

Liczba pytań60
Próg zaliczenia45 pkt. (75%)
Czas trwania3 godziny
Ponowne podejściePo 12 godzinach
FormułaTest online
Informacje o egzaminach z zakresu marketingu (HubSpot Academy)

Nie wszystkie szkolenia kończą się egzaminem. Zanim poświęcisz czas na realizację certyfikowanego szkolenia, możesz wziąć udział w mniej zobowiązujących kursach. Trwają one 15-20 minut.

No dobrze, informacje ogólne mamy za sobą – pora na konkrety! W dalszej części artykułu znajdziesz listę szkoleń z zakresu marketingu internetowego. Aby ułatwić Ci wybór, podzieliłem je tematycznie.

Content marketing

Content Marketing – certyfikat

Szkolenie kompleksowo omawia zagadnienia związane z marketingiem treści. Dowiesz się zatem, jak tworzyć długoterminową strategię content marketingową, uwzględniając m.in. blog firmowy i media społecznościowe. Poznasz sposoby na efektywną promocję swoich treści i metody mierzenia efektywności. Nie zabraknie również zagadnień związanych z SEO czy storytellingiem.

To szkolenie mam za sobą i mogę z czystym sumieniem polecić je każdemu, kto chce zawodowo zajmować się content marketingiem. Tak wygląda certyfikat, który otrzymałem po zaliczeniu egzaminu:

Inbound Marketing – certyfikat

W uproszczonym świecie marketingu to marketer jest odpowiedzialny za to, by trafić z komunikatem do potencjalnego klienta. Inbound marketing trochę ten schemat odwraca. Klient szuka interesujących go zagadnień, a gdy je znajdzie, wykonuje pierwszy krok – zapisuje się do listy mailingowej lub zostaje czytelnikiem bloga firmowego.

Dzięki szkoleniu dowiesz się zatem, jak słuchać swojego klienta i odpowiadać na jego potrzeby. Nauczysz się tworzyć wartościowe treści na blog firmowy, pozyskiwać leady sprzedażowe, a także organizować na stronie internetowej klastry tematyczne i tzw. pillar pages.

SEO – certyfikat

Ten kurs wprowadzi Cię w podstawy pozycjonowania stron internetowych. Dowiesz się zatem, jak definiować cele SEO, szukać odpowiednich słów kluczowych czy też skutecznie realizować strategię link buildingu. Poznasz główne aspekty optymalizacji treści na stronie internetowej – od struktury adresu URL po linkowanie wewnętrzne.

Czyli wszystko to, czego potrzebujesz do szczęścia jako przyszły SEO copywriter.

Content Marketing – szkolenia uzupełniające

Masz już na swoim koncie certyfikat? Pora rozwinąć umiejętności podczas kursów doszkalających. Do wyboru są między innymi:

  • Content Strategy Course,
  • Business Blogging Course: Attracting and Monetizing an Audience Through Content,
  • Creating a Blog Post,
  • Keyword Research for SEO,
  • The Best Types of Online Video Content.

Social media

Social Media Marketing Certification Course

Szkolenie rozpoczyna się od nauki tworzenia strategii działań w mediach społecznościowych (nie mogło być inaczej!). W kolejnych etapach eksperci HubSpot omawiają zagadnienia związane z kreacją, kalendarzem wpisów, budowaniem relacji z obserwującymi, reklamą i pomiarem skuteczności podejmowanych działań.

Program szkolenia nie obejmuje szczegółowej wiedzy o konkretnych mediach społecznościowych. Jeśli jednak chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o Facebooku, Instagramie czy Linkedinie, wystarczy, że zapiszesz się na kursy uzupełniające (już bez egzaminu certyfikacyjnego).

Social Media – szkolenia uzupełniające

Przykłady dodatkowych szkoleń z zakresu mediów społecznościowych oferowanych przez HubSpot Academy:

  • Social Media Listening and Monitoring,
  • Creating Remarkable Instagram Content,
  • Linkedin Marketing for Business,
  • Youtube Marketing Course,
  • Building a Content Strategy for Social Media.

Marketing internetowy

Digital marketing – certyfikat

Szkolenie wprowadzi Cię kompleksowo w świat marketingu internetowego. Poznasz zagadnienia związane z tworzeniem strategii SEO, content marketingiem, stronami internetowymi, mediami społecznościowymi, e-mail marketingiem i płatną reklamą. Czyli digital marketing w pigułce. 😉

Myślę, że to świetny kurs dla osób początkujących, które jeszcze nie wiedzą, w której dziedzinie e-marketingu chciałyby się rozwijać.

Email Marketing – certyfikat

Kurs przybliży Ci zagadnienia związane z pozyskiwaniem kontaktów i ich segmentacją. Jak zapewne się domyślasz, poznasz również zasady tworzenia skutecznych kreacji – zarówno pod względem treści, jak i aspektów wizualnych.

Nie ma email marketingu bez testów i analiz, zatem kilka lekcji jest poświęconych właśnie tym zagadnieniom.

Pozostałe kursy z digital marketingu

Chcesz poszerzyć swoją wiedzę z zakresu digitalu? HubSpot proponuje Ci następujące kursy:

  • Digital Marketing Fundamentals,
  • The Essential Guide to Marketing Your Brand Online,
  • Website Optimization Course: How to Increase Page Performance and More,
  • Lead Management: Segmentation, Nurturing, and Lead Qualification.

Szkolenia z reklamy internetowej

Digital Advertising – certyfikat

Dzięki szkoleniu dowiesz się, jak tworzyć strategię, planować płatne reklamy oraz odpowiednio targetować grupy odbiorców. Dodatkowo poznasz zasady tworzenia kreacji reklamowych oraz monitorowania i raportowania wyników. Wszystko to w kontekście reklam w mediach społecznościowych i Google Ads.

Szkolenie Digital Advertising jest świetnym wstępem do kolejnych kursów specjalistycznych, np. tych oferowanych przez Facebook i Google.

Pozostałe szkolenia

Tradycyjnie załączam również listę przykładowych szkoleń uzupełniających:

  • Fundamentals of Paid Media,
  • Understanding Digital Advertising,
  • Setting the Foundation for Digital Advertising Strategy,
  • How to Craft a Winning Facebook Ads Strategy.

Podsumowanie

Czy za wiedzę trzeba płacić? I tak, i nie. Jeśli z jakichkolwiek powodów nie chcesz wydawać pieniędzy na szkolenia z zakresu marketingu, HubSpot Academy jest strzałem w dziesiątkę. Wysoka jakość, masa inspiracji i konkretna wiedza – tak podsumowałbym kursy, w których miałem okazję uczestniczyć.

Pamiętaj, że jeśli jesteś początkującym marketerem, odpowiednie certyfikaty mogą ułatwić Ci znalezienie stażu lub pierwszej pracy. Jeśli nie masz dużego doświadczenia zawodowego, pokaż rekruterom, że rozwijasz się w konkretnym kierunku i wiążesz z nim swoją przyszłość.

Pełną listę kursów znajdziesz tutaj: HubSpot – darmowe szkolenia z marketingu.

Czy artykuł był dla Ciebie przydatny?

Więcej ciekawostek z content marketingu i webwritingu znajdziesz w moich social mediach:


Daniel Opałka

Jestem specjalistą ds. content marketingu z 5-letnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.