Blog firmowy to obowiązkowy element strategii marketingowej firmy. Z badań HubSpot wynika, że blog zwiększa ruch na stronie o 55% i realnie przyczynia się do pozyskiwania leadów – miesięcznie jest to 88% więcej leadów w przypadku firm B2C i 67% w przypadku firm B2B.

Aby blog przynosił oczekiwane rezultaty, powinien być prowadzony w sposób przemyślany. Przed napisaniem pierwszego artykułu warto zatem przygotować strategię, która pozwoli jak najlepiej dopasować treści do grupy odbiorców. Z tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób robię to ja. 😉

Krok 1: Audyt treści na blogu

Tworzenie strategii rozpoczynam od audytu treści na Twoim blogu. Na początku przyglądam się twardym danym statystycznym – to na ich podstawie lokalizuję pierwsze problemy, przez które Twój blog nie działa tak, jak powinien. Szukam odpowiedzi na kilka kluczowych pytań:

  • Jakie treści najchętniej czytają osoby odwiedzające Twój blog?
  • Co wpisują w wyszukiwarkę, zanim trafią na Twój blog firmowy?
  • Czy po lekturze wpisu podejmują dodatkowe działania?
  • Które pomysły warto rozwijać, a z których lepiej zrezygnować?

Gdy postawię pierwsze hipotezy, przychodzi pora na ich weryfikację. Przyglądam się zatem tekstom na Twoim blogu, zwracając uwagę na to, czy są przyjazne zarówno czytelnikowi, jak i robotom Google’a.

  • Czy wpisy są dobrze skonstruowane pod względem SEO? Czy nie są przesycone słowami kluczowymi?
  • Czy treść artykułu jest atrakcyjna dla Twojego czytelnika? Czy odpowiada na jego potrzeby?
  • Co warto poprawić w istniejących już wpisach i dlaczego?

Efektem tego działania jest pierwszy element strategii bloga firmowego, który ode mnie otrzymasz: zestawienie dobrych praktyk oraz lista poprawek, które należy wdrożyć.

Krok 2: Analiza rynku i konkurencji

Poznałem Cię trochę lepiej, pora zatem przyjrzeć się Twojej konkurencji. Schemat działania jest podobny do audytu z kroku pierwszego – analizuję treści i szukam kluczowych czynników decydujących o sukcesie konkurencyjnych blogów. To bardzo ważny element strategii content marketingowej: z jednej strony pozwala określić przewagi konkurencyjne, z drugiej – dostarcza masy inspiracji.

Dzięki tym działaniom dowiesz się:

  • Jakie działania konkurencji są godne uwagi, a których warto unikać?
  • Jak wyróżnić Twój blog firmowy na tle innych?

Krok 3: Wspólne ustalenie celów

Rozpoczęcie działań nie byłoby możliwe bez ustalenia konkretnych celów. Zastanowimy się zatem, co w zasadzie ma przynieść Tobie i Twojej firmie strategia.

Jakie ogólne cele osiągniesz dzięki prowadzeniu bloga?

  • Merytoryczne i profesjonalne artykuły zbudują ekspercki wizerunek Twojej firmy i wyróżnią Cię na tle konkurencji.
  • Regularna publikacja wpisów spowoduje wzrost ruchu na stronie. To szansa na zwiększenie sprzedaży i pozyskanie nowych leadów.
  • Blog to nieodłączny element strategii SEO, w istotny sposób wpływający na pozycjonowanie strony Twojej firmy w wyszukiwarkach.

Krok 4: Analiza grupy odbiorców

Podsumujmy: wiemy, jakie są mocne i słabe strony Twojego bloga, na wylot znamy konkurencyjne strony i dysponujemy całym katalogiem inspiracji. Ustaliliśmy również cele, które wspólnie chcemy osiągnąć. To znakomity punkt wyjścia do dalszej pracy!

Przejdźmy zatem do konkretów.

Od czego zaczynamy? Od najważniejszego elementu w contentowej układance – odbiorcy treści. Być może Cię zaskoczę, ale bloga piszesz nie dla siebie, a dla czytelnika. Cele i sposoby ich realizacji powinny być zgodne z potrzebami odbiorcy Twojego bloga.

Nawet wpis, który aktualnie czytasz, powstał z myślą właśnie o Tobie, bo jesteś moim potencjalnym klientem. Jego celem jest szczegółowa prezentacja mojej oferty jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

Krok 5: Ustalenie charakteru wpisów

Dotychczasowa wiedza pozwala mi ustalić charakter Twoich wpisów. Propozycję jednego z nich wraz z objaśnieniem wszystkich elementów otrzymasz w zestawie ze strategią. Ułatwi to pracę osobom odpowiedzialnym za tworzenie treści wpisów.

Jeśli jednak chcesz powierzyć mi pisanie artykułów, zapraszam śmiało do kontaktu. Więcej informacji o mojej webwritingowej działalności znajdziesz tutaj: content marketing i copywriting.

Wróćmy jednak do tematu. Co oznacza “ustalenie charakteru wpisów”? Są to między innymi:

  • Informacje o pożądanej długości wpisu i częstotliwości aktualizacji bloga.
  • Wytyczne dotyczące języka, którego należy używać przy pisaniu artykułów.
  • Ogólne informacje o preferowanej przez odbiorców formie artykułów (np. poradniki, case studies, felietony itp.).
  • Wybór najbardziej odpowiedniej tematyki wpisów.

Krok 6: Ustalenie fraz kluczowych

W kroku 5 główną rolę odgrywają ludzie – czytelnicy bloga. Przy tworzeniu strategii warto pamiętać również o tym, by teksty były przyjazne robotom. Korzystając z narzędzi analitycznych, przygotuję zatem listę słów kluczowych, które są istotne z punktu widzenia pozycjonowania Twojej strony internetowej.

Szczególną uwagę poświęcę tzw. frazom z długiego ogona (składające się z więcej niż 3 słów). Ich główną cechą jest wysoki współczynnik konwersji i mniejsza konkurencyjność.

Strategia, czyli co dokładnie?

Strategia dla bloga firmowego jest dokumentem, na który składa się:

  • Lista dobrych praktyk i błędów dotyczących bloga firmowego.
  • Analiza konkurencji.
  • Charakterystyka grup odbiorców wraz z poradami dotyczącymi komunikacji.
  • Wyniki badania ankietowego wśród potencjalnych klientów.
  • Lista fraz kluczowych dla artykułów blogowych.
  • Poradnik dotyczący tworzenia treści blogowych z uwzględnieniem zasad webwritingu, recyklingu treści oraz jej dystrybucji.

Najczęściej zadawane pytania

Po co tworzyć strategię content marketingową?

Strategia jest podstawą działań content marketingowych. Dzięki niej stworzysz treści dopasowane do Twoich odbiorców (w tym potencjalnych klientów!), zwiększysz szanse na realizację wyznaczonych celów i stworzysz spójny wizerunek firmy lub projektu.

Brak strategii oznacza zazwyczaj podejmowanie nieprzemyślanych i chaotycznych działań, które po części mogą okazać się skuteczne, jednak w większości nie przyniosą satysfakcjonujących efektów.

Czy strategia content marketingowa musi być droga?

Niekoniecznie. Nie ma jednej ceny strategii content marketingowej. W niektórych firmach zapłacisz za nią kilkaset złotych, w innych – kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt tysięcy. Przed podjęciem współpracy zorientuj się, co dokładnie otrzymasz od osoby tworzącej strategię – być może potencjalne korzyści będą warte zaproponowanej ceny, a koszty szybko się zwrócą.

Jeśli jednak budżet nie pozwala Ci na skorzystanie z pomocy ekspertów, możesz spróbować stworzyć strategię na podstawie tego artykułu.

Ile czasu zajmuje przygotowanie strategii content marketingowej?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Tworzenie strategii wymaga dokładnych analiz, wgłębienia się w dotychczas podejmowane działania, ocenę ich skuteczności, przetestowania nowych pomysłów… To proces, który może trwać kilka tygodni, a w przypadku większych marek – nawet kilka miesięcy.

Stworzenie strategii w oparciu o schemat z tego artykułu zajmuje mi około 30 dni.

Czy dzięki strategii content marketingowej osiągnę sukces?

W większości przypadków – zdecydowanie tak! Czasami zdarza się, że strategia nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Najprawdopodobniej oznacza to, że na jakimś etapie został popełniony błąd – zła grupa docelowa, niewystarczająca analiza konkurencji, brak systematyczności w realizacji działań… Powodów może być wiele. Taką strategię możesz na bieżąco modyfikować, śledząc wyniki, testując nowe opcje i obserwując zmieniające się trendy.

Czasami strategię trzeba napisać zupełnie od nowa, np. gdy w Twojej branży zajdą bardzo duże zmiany lub wydarzy się coś niespodziewanego (np. lockdown).

Trafiłeś/aś na ten tekst, szukając informacji w Google?

Przyciągnij potencjalnych klientów w podobny sposób.


Daniel Opałka

Od niemal 8 lat zajmuję się copywritingiem i content marketingiem. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.