Pracę nad tym artykułem rozpocząłem od sprawdzenia ofert pracy dla copywriterów na stronie RocketJobs. W żadnym nie znalazłem wymagań dotyczących wykształcenia. Żadnym. Nic. Zero.

Możesz zatem śmiało studiować to, co Cię interesuje – bez obaw, że wybrany kierunek skreśli Twoje szanse na zostanie copywriterem. Nie skreśli. Są jednak takie studia, które mogą Ci nieco pomóc, np. w trenowaniu stylu lub zwiększeniu szans na zdobycie specjalistycznych zleceń. I właśnie o nich będzie dalsza część artykułu.

Spis treści:

Czy istnieją studia dla copywritera?

Zacznę od najbardziej szokującej informacji – studia dla copywriterów istnieją. I nie mam na myśli wyłącznie podyplomówek oferowanych przez wiele uczelni w Polsce. Naukę pisania tekstów możesz rozpocząć już na etapie licencjatu. O konkretnych przykładach przeczytasz poniżej.

Lingwistyka praktyczna i copywriting

Nazwa kierunkuLingwistyka praktyczna i copywriting
UczelniaUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
StudiaI i II stopnia
MiastoToruń

Studia zostały uruchomione w 2015 roku. Z rozbrajającą wręcz szczerością uczelnia reklamuje je jako pierwszy na UMK kierunek o charakterze praktycznym. 😉

Na program składają się kursy z zakresu językoznawstwa, marketingu, literatury i komunikacji społecznej. Moją uwagę zwróciły przede wszystkim Warsztaty pisania tekstów – przedmiot obowiązkowy przez pierwsze 3 semestry licencjatu. Z punktu widzenia przyszłego copywritera wydaje się najcenniejszy.

Kursy mniej lub bardziej związane z tworzeniem treści to m.in.:

  • Stylistyka praktyczna.
  • Redagowanie i korekta tekstów.
  • Język w Internecie i pozycjonowanie stron internetowych.
  • Portale społecznościowe i blogosfera.

Content marketing – tworzenie treści marketingowych

Nazwa kierunkuMarketing i sprzedaż
SpecjalnośćContent marketing – tworzenie treści marketingowych
UczelniaWyższa Szkoła Bankowa
StudiaI stopnia
MiastoChorzów, Warszawa

Wyższa Szkoła Bankowa w ramach kierunku marketing i sprzedaż oferuje specjalność content marketing – tworzenie treści marketingowych. Program obejmuje m.in. kursy z zakresu mediów społecznościowych, strategii content marketingowej oraz tworzenia treści tekstowo-graficznych.

Ponadto kilka perełek dla przyszłych copywriterów:

  • Analiza i monitoring skuteczności działań marketingowych.
  • Współczesne trendy w content marketingu.
  • Warsztaty tworzenia treści audiowizualnych.

Media Content & Creative Writing

Nazwa kierunkuMedia Content & Creative Writing
UczelniaUniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
StudiaII stopnia
MiastoKraków

Ciekawą ofertę dla aspirujących copywriterów przygotował w 2022 roku Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Studia II stopnia na kierunku Media Content & Creative Writing uczą pisania zarówno tekstów użytkowych, jak i literackich. I to w praktyce – w każdym semestrze studenci biorą udział w warsztatach kreatywnego pisania.

W programie studiów całkiem sporo kursów, które wskazują na to, że ktoś miał naprawdę niezły pomysł na te studia:

  • Narratologia i storytelling.
  • Social Media & Content Marketing.
  • Stylistyczno-redakcyjne opracowanie tekstów.
  • Blog/vlog literacki i promocja książki w sieci.
  • Podcasting.
  • Współczesna blogosfera.

Sztuka pisania

Nazwa kierunkuSztuka pisania
UczelniaUniwersytet Warszawski
StudiaI stopnia
MiastoWarszawa

W zestawieniu nie mogło zabraknąć stolicy. Przenieśmy się zatem na Uniwersytet Warszawski i poznajmy kierunek o wiele obiecującej nazwie – sztuka pisania.

Z programu nauczania wynika, że absolwent tych studiów będzie umiał napisać… wszystko: reportaże, teksty reklamowe i użytkowe, notki prasowe, kryminały, recenzje, a nawet wiersze. Na pierwszy rzut oka brzmi to absurdalnie, ale może w tym szaleństwie jest jakaś metoda. Zwłaszcza że wiele zajęć ma charakter praktyczny.

Do kursów cennych z punktu widzenia projektowania treści można zaliczyć:

  • Teksty użytkowe – warsztaty.
  • Zasady ortografii i interpunkcji.
  • Gatunki internetowe i język nowych mediów.
  • Tekst reklamowy – warsztaty.

Ogólnotematyczne studia dla copywritera

Są takie kierunki studiów, które nie dotyczą stricte copywritingu, ale z pewnością pomogą rozwinąć umiejętności niezbędne do pracy w zawodzie. Są to filologia polska, wszelkie filologie obce oraz dziennikarstwo.

Filologia polska

Ukończenie polonistyki nie jest równoznaczne z nabyciem umiejętności pisania (zwłaszcza tekstów użytkowych, a takimi zajmuje się copywriter). Jednak perspektywa zdobycia wiedzy o zakamarkach języka polskiego jest kusząca, zwłaszcza że potencjalni klienci faktycznie zwracają uwagę na błędy. Co więcej, czytanie książek na pewno rozwinie Twój styl, co również jest nie bez znaczenia w pracy copywritera.

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Za moich maturalnych czasów, a było to aż 12 lat temu, o studiowaniu dziennikarstwa mówiło się głównie w kontekście przyszłego bezrobocia. Chwilę wcześniej wybuchł jednak social mediowy szał i pojawiło się zapotrzebowanie na ekspertów od Facebooka. W tej sytuacji dyplom z PR-u i komunikacji społecznej okazał się całkiem cenny. 😉

Współcześnie programy studiów dziennikarskich uwzględniają zagadnienia związane z webwritingiem i marketingiem internetowym. Niektóre uczelnie wprowadziły nawet do swojej oferty specjalności z tego obszaru. Myślę, że warto się im przyjrzeć!

Dziennikarstwo – przykłady specjalności związanych z copywritingiem:

UczelniaSpecjalność
Uniwersytet Wrocławskitwórcze pisanie (creative writing)
Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniumarketing online
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowiedziennikarstwo w nowych mediach
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicachprojektowanie komunikacji wizualnej i narracji
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinienowe media
Uniwersytet Warszawskidziennikarstwo online

Filologie obce

Dobra znajomość języka obcego to praktycznie gwarancja zleceń. Jeśli chcesz zatem zwiększyć swoje przyszłe zarobki i mieć znacznie mniejszą konkurencję na rynku, rozważ studia filologiczne. Szczególnie polecam mniej popularne języki (np. czeski, węgierski, szwedzki czy chorwacki) – copywriterów piszących po angielsku czy niemiecku jest wielu.

Magia specjalizacji – copywriter ekspert

Są takie tematy, o których może pisać każdy. Specjalistycznej wiedzy nie wymagają przykładowo artykuły lifestyle’owe – wystarczy dobry research i odrobina kreatywności.

Sytuacja wygląda inaczej w przypadku tekstów eksperckich, np. technicznych, medycznych lub prawnych. Jeśli zleceniodawcy zależy na jakości i merytoryce, może wymagać od copywritera wykształcenia kierunkowego. Ukończenie studiów dziennikarskich czy marketingowych nie będzie miało dla niego większego znaczenia.

To w sumie niezła wiadomość dla początkujących twórców treści. Wybrany kierunek może być bowiem specjalnością copywriterską. Przykładowo: absolwenci pedagogiki świetnie odnajdą się w tematach dotyczących rozwoju dziecka, z kolei przyrodnicy nie będą mieli problemów z napisaniem merytorycznego tekstu o ochronie środowiska. Zatem tak naprawdę żadne studia nie przekreślają szansy na wejście do branży.

Czy copywriter musi mieć wykształcenie wyższe?

Odpowiedź na to pytanie jest krótka: nie. Liczą się umiejętności, nie dyplom ukończenia studiów wyższych.

Co więcej, czasami cenniejsze niż wykształcenie będą doświadczenia zawodowe i… życiowe. W tekstach kulinarnych sprawdzi się ktoś, kto po prostu często gotuje. Barman na pewno będzie świetnym kandydatem do napisania artykułu o drinkach czy piwach kraftowych. Z kolei z życiowym tekstem o rodzicielstwie najlepiej poradzą sobie rodzice.

Takich przykładów można wymienić jeszcze wiele. Jeśli zatem chcesz zajmować się copywritingiem, nie skupiaj się aż tak bardzo na wyborze konkretnego kierunku studiów. Po prostu rozwijaj swoje umiejętności pisarskie.

Trafiłeś/aś na ten tekst, szukając informacji w Google?

Przyciągnij potencjalnych klientów w podobny sposób.


Daniel Opałka

Od niemal 8 lat zajmuję się copywritingiem i content marketingiem. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.