Pisać każdy może – trochę lepiej lub trochę gorzej. Ta parafraza fragmentu kultowej piosenki idealnie odzwierciedla współczesny rynek copywriterski. Z jednej strony świetni projektanci treści, z drugiej – osoby przekonane o tym, że pisanie to szansa na łatwy zarobek, która nie wymaga posiadania jakichkolwiek umiejętności (bzdura!).

Chcesz tworzyć skuteczne teksty, masz zapał do pisania, ale nie wiesz, czy posiadasz odpowiednie kompetencje? Spieszę z odpowiedzią! Sprawdź, jakimi cechami powinien się wyróżniać dobry copywriter!

Znajomość języka polskiego

Na pierwszym miejscu banał, który powinien być powtarzany do znudzenia. Dobry twórca treści powinien znać język polski lepiej niż przeciętny Polak. Nie musi to być oczywiście poziom umożliwiający prowadzenie sporu językowego z prof. Bralczykiem, ale są takie błędy, których popełniać po prostu nie wypada.

Od miesięcy śledzę oferty copywriterów i muszę przyznać, że te z błędami nie są rzadkie. Daleko mi do językowego puryzmu, każdemu zresztą zdarza się popełnić jakąś gafę. Jest jednak różnica między literówką w komentarzu na Facebooku a tekstem dla klienta, w którym nie ma ani jednego bezbłędnego zdania.

Skąd czerpać wiedzę o języku?

Znajomość zasad webwritingu

Pisanie treści internetowych to jedno z najczęstszych wyzwań copywritera. Nie powinno więc Cię zaskoczyć, że potencjalni pracodawcy mogą wymagać od copywritera znajomości zasad webwritingu. Teksty internetowe muszą być przyjazne wyszukiwarkom i spełniać oczekiwania czytelników.

Jak dobrze pisać artykuły do sieci?

Dostosowanie stylu do odbiorcy

Teksty tworzone przez copywriterów mają charakter użytkowy. Powinny zatem być napisane w konkretnym celu i dla konkretnej grupy docelowej. Umiejętność dostosowania języka, stylu czy formy artykułu do jego odbiorcy to kompetencja, o której często się zapomina. A szkoda.

Inaczej przecież będziesz się zwracać do mam, inaczej do dyrektorek przedsiębiorstw, jeszcze inaczej do przedstawicieli generacji Z.

Umiejętność researchu i selekcji źródeł

Każdy copywriter czuje się w jednym temacie lepiej, w innym – gorzej. Niektórzy nawet decydują się na ścisłą specjalizację i piszą teksty jedynie z konkretnych obszarów tematycznych.

Być może jednak nie chcesz (lub nie możesz) się ograniczać. Wtedy musisz poświęcić czas na research tematu i szczegółową selekcję znalezionych artykułów, raportów czy książek. Zwłaszcza jeśli piszesz teksty na tematy specjalistyczne – mogą je czytać eksperci.

Uczciwość

Kradzież tekstów nie jest na szczęście zjawiskiem masowym, ale od czasu do czasu znajdzie się ktoś, kto za bardzo inspiruje się tym, co znalazł w Internecie. Takie działania są skrajnie nieuczciwe zarówno wobec klienta, jak i autora oryginalnego artykułu. Duplikacja treści wiąże się przecież z ryzykiem zablokowania strony klienta w wyszukiwarkach!

Na grupach dla copywriterów zauważyłem również inne nieuczciwe praktyki, m.in.:

  • Kopiowanie ogłoszeń, które stworzył ktoś inny. Bardzo słaba zagrywka.
  • Wprowadzanie klientów w błąd co do standardowej (rynkowej) ceny za tekst.
  • Robienie czarnego PR-u innym copywriterom. Często bezpodstawnie!

Podsumowanie

Pisać może każdy. Nie każdy jednak robi to dobrze i zgodnie ze sztuką. W artykule wymieniłem jedynie 5 najważniejszych cech dobrego copywritera. Temat oczywiście jest dużo szerszy – do listy mógłbym dopisać choćby znajomość podstaw SEO czy wiedzę ogólną z zakresu marketingu.

Jestem bardzo ciekawy Twojej opinii! Jakie umiejętności powinny się znaleźć w tym zestawieniu?

Zawodowo piszę teksty od 5 lat.

A pierwszy blog założyłem w 2007 roku.


Daniel Opałka

Jestem specjalistą ds. content marketingu z 5-letnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.