Napisanie biznesowych życzeń dla klientów to tylko pozornie łatwa sprawa. Nad każdym słowem trzeba się pochylić kilka razy, bo gdy projekt pójdzie do druku, wprowadzenie zmian jest niemal niemożliwe. Jakie treści powinny pojawić się na firmowej kartce świątecznej?

Jarmark bożonarodzeniowy w Dreźnie – dla wprowadzenia klimatu. 😉

Firmowe życzenia świąteczne – na co zwrócić uwagę?

Dla chrześcijan z pewnością będzie to absurdalne, ale święta na stałe wpisały się w (świecką) kulturę biznesu i w tym kontekście mają niewiele wspólnego z religią. Są raczej pretekstem do podsumowania roku w firmie i podziękowania kontrahentom za nawiązanie współpracy.

Klienci mogą mieć różny stosunek do wiary, dlatego też ton życzeń biznesowych powinien być neutralny. Nie nawiązuj zatem do obrzędów religijnych czy postaci biblijnych. Unikaj takich sformułowań jak „narodził się Zbawiciel” czy „na świat przyszedł Jezus Chrystus”. Wyjątkiem mogą być życzenia składane klientom, co do których masz pewność, że są blisko związani z wiarą (np. wydawnictwa katolickie).

Druga kwestia: biznesowe życzenia świąteczne nie powinny być infantylne. Pamiętaj, że piszesz do dorosłych ludzi, którym niekoniecznie zależy na „białych świętach” czy „wielu prezentach pod choinką”. Rymowanki też nie zawsze będą trafionym pomysłem, dlatego lepiej postawić na prostą klasykę.

Błędy językowe w życzeniach świątecznych

Mimo że tekst życzeń świątecznych jest krótki, bardzo łatwo popełnić w nim błędy. Najczęściej językowe wpadki dotyczą zapisu nazw świąt. Ze względów szacunkowych odruchowo rozpoczynamy je z wielkiej litery, choć nie zawsze słusznie.

Zasady zapisu nazw świąt i dni (około)świątecznych:

  • z wielkiej litery – Gwiazdka, Boże Narodzenie, Nowy Rok (w rozumieniu: 1 stycznia), Święta (jeśli chcesz napisać o świętach grzecznościowo), Wigilia (jako określenie dnia poprzedzającego Boże Narodzenie).
  • z małej litery – sylwester, nowy rok (w rozumieniu: cały przyszły rok), wigilia (jako określenie wieczerzy wigilijnej).

Zwróć uwagę na różnicę pomiędzy Nowym Rokiem i nowym rokiem. Zwrot wielu sukcesów w Nowym Roku oznacza bowiem, że życzysz swojemu klientowi wielu sukcesów 1 stycznia. A przecież nie o to Ci chodzi.

Treści na kartce świątecznej dla klientów

Na standardowej kartce dla klientów warto umieścić 3-4 proste zdania utrzymane w formalnym, ale eleganckim stylu. Oprócz neutralnych życzeń świątecznych i noworocznych, w dobrym guście jest podziękowanie kontrahentowi za dotychczasową współpracę. Na koniec trzeba oczywiście poinformować, kto jest nadawcą, np. „Zespół [nazwa firmy]” i w miarę możliwości podpisać się ręcznie.

Czego życzyć klientowi? Kilka propozycji znajdziesz poniżej.

Życzymy (w kontekście świąt): spokoju, wytchnienia, pomyślności, radości, miłych chwil, odpoczynku od codziennych obowiązków, przestrzeni na realizację pasji, spełnienia.

Życzymy (w kontekście biznesowym): sukcesów, ciekawych wyzwań zawodowych, dalszego rozwoju firmy, kolejnych interesujących projektów, satysfakcji z pracy, zrealizowania planów, osiągnięcia założonych celów.

Dziękujemy za: inspirującą współpracę, wspólne projekty, zaufanie, motywację do działania.

Kartka świąteczna nie jest reklamą

Firmowe życzenia świąteczne bez wątpienia są elementem budowania relacji z klientem. Nie oznacza to jednak, że możesz ten miły gest połączyć z nachalnym zachęcaniem do dalszego korzystania z Twoich usług. Stawia Cię to w złym świetle.

Zakazane zwroty na kartce świątecznej:

  • w ramach prezentu przygotowaliśmy rabat 10% na (…),
  • naszym stałym klientom chcielibyśmy zaproponować bonus w postaci (…),
  • zachęcamy do częstszych zakupów w naszym sklepie,
  • liczymy na jeszcze bardziej owocną współpracę w przyszłym roku,
  • przy okazji polecamy Państwa uwadze nasz najnowszy produkt.
Choinka – częsty motyw graficzny firmowych kartek świątecznych.

Biznesowe życzenia świąteczne – wzory

Biorąc pod uwagę powyższe wytyczne, przygotowałem 3 proste, uniwersalne propozycje życzeń dla klientów. W przypadku braku weny możesz je śmiało skopiować, ale…

…zachęcam Cię do stworzenia bardziej spersonalizowanej treści, dzięki której w kreatywny sposób nawiążesz do obszaru działalności Twojej firmy. Jeśli nie uda Ci się z życzeniami, spróbuj podziałać z grafiką. Taka kartka z pewnością przykuje uwagę klientów.

Przykład 1. Krótkie życzenia świąteczne dla klientów

Życzymy wesołych i spokojnych Świąt
oraz wielu sukcesów w nowym roku.

Zespół [nazwa firmy]

Przykład 2. Eleganckie życzenia świąteczne dla klientów

Z okazji zbliżających się Świąt
pragnę złożyć najserdeczniejsze życzenia
radości, spokoju i pomyślności.

Niech nowy rok będzie przepełniony sukcesami,
ambitnymi planami i interesującymi projektami.

W imieniu całego zespołu [nazwa firmy]
[imię i nazwisko]

Przykład 3. Oficjalne życzenia biznesowe

Szanowni Państwo!

Z okazji zbliżających się Świąt życzymy Państwu
szczęścia, spokoju i zasłużonego odpoczynku.

Dziękujemy za inspirującą współpracę
i wyrażamy nadzieję, że nowy rok będzie dla Państwa firmy
czasem rozwoju i sukcesów.

Wesołych Świąt!
Zespół [nazwa firmy]

Kiedy zamówić kartki świąteczne dla klientów?

Końcówka roku oznacza wysoki sezon w drukarniach. Firmy na potęgę zamawiają nie tylko kartki świąteczne, ale i kalendarze. O ile zakupienie „gotowców” nie powinno być problemem nawet na początku grudnia, tak czas oczekiwania na spersonalizowane zamówienia (z logo firmy i własną treścią życzeń) może wynieść nawet 3-4 tygodnie.

Jeśli chcesz mieć pewność, że klienci otrzymają wysyłkę jeszcze przed świętami, złóż zamówienie najpóźniej w połowie listopada. Przygotowania do wysyłki większych prezentów warto rozpocząć dużo wcześniej – najlepiej we wrześniu.

Trafiłeś/aś na ten tekst, szukając informacji w Google?

Przyciągnij potencjalnych klientów w podobny sposób.


Daniel Opałka

Od niemal 8 lat zajmuję się copywritingiem i content marketingiem. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.