83% marketerów wykorzystuje w swojej pracy artykuły blogowe, 74% – newslettery, a 62% – wideo. To tylko kilka danych z raportu B2C Content Marketing. Brenchmarks, budgets, and trends, które potwierdzają popularność narzędzi charakterystycznych dla inbound marketingu.

Czym jest tzw. marketing przychodzący? I dlaczego eksperci wierzą w jego magiczne działanie? O tym dowiesz się z dalszej części artykułu!

Inbound i outbound marketing

Inbound i outbound marketing to pojęcia przeciwstawne. Nie oznacza to jednak konieczności wyboru jednego z nich i odrzucenia drugiego. Jest wręcz odwrotnie – najlepsze efekty daje strategia marketingowa uwzględniająca zarówno działania wychodzące, jak i przychodzące.

No dobrze, ale co jest czym?

Istotą outbound marketingu jest podejmowanie inicjatywy przez marketera. To on dociera do klienta z komunikatem, próbując go zachęcić do podjęcia konkretnych działań (np. skorzystania z usługi czy odwiedzenia strony internetowej).

Jak zapewne się domyślasz, najbardziej popularnym narzędziem outbound marketingu jest reklama – telewizyjna, radiowa czy internetowa. Do outbound marketingu można również zaliczyć mniej przyjemne w odbiorze metody pozyskiwania klientów, np. telemarketing czy akwizycję w terenie.

Inbound marketing (czyli marketing przychodzący) odwraca role marka – odbiorca. W tym przypadku inicjatywa należy do klienta, który szuka interesujących go treści, a zadaniem marketera jest sprawić, by je znalazł.

Przykładowo: potencjalny klient szuka rozwiązania problemu w wyszukiwarce i znajduje go na Twoim blogu. Zatem artykuły poradnikowe są jednym z narzędzi inbound marketingu. Ale nie jedynym, o czym za chwilę! 😉

Sposoby na inbound marketing

Twój potencjalny odbiorca może korzystać z różnych źródeł w celu znalezienia interesujących go treści. Narzędzi, dzięki którym możesz realizować strategię marketingu przychodzącego, jest zatem wiele – od mediów społecznościowych po newsletter. Zerknijmy na najważniejsze z nich! 😉

Artykuły poradnikowe na blogu

Eksperckie wpisy blogowe to jedna z najskuteczniejszych form inbound marketingu. Wyszukiwarka Google przetwarza codziennie ponad 3,5 miliarda zapytań – część z nich z pewnością dotyczy branży, w której działasz. 😉 Aż żal nie skorzystać z takiej okazji – jeśli zatem nie posiadasz firmowego bloga, czym prędzej go załóż.

Jak napisać artykuł, który będzie odpowiadał na potrzeby odbiorców? Możliwości jest wiele! Polecam zacząć od najprostszej metody – po wpisaniu frazy kluczowej w wyszukiwarce otrzymasz kilka podpowiedzi, które możesz wykorzystać do stworzenia tytułu (lub śródtytułów) artykułu:

Kolejne cenne informacje znajdują się na dole strony z wynikami wyszukiwania:

Dodatkowo polecam Ci darmowe narzędzie Google Trends. Dowiesz się z niego, jak często Internauci wyszukują konkretne hasła i frazy kluczowe. Możesz również porównać popularność różnych fraz w wybranym przedziale czasowym i dla konkretnego kraju.

Wstępny research za Tobą, pora na pracę twórczą – pisanie artykułu. Do zbudowania odpowiedniego tytułu możesz skorzystać z poniższych gotowców:

  • Dlaczego warto zrobić (coś),
    np. Dlaczego warto założyć profil firmowy na Linkedinie?
  • Jak zrobić / osiągnąć (coś),
    np. Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?
  • Co to jest / Czym jest (coś),
    np. Czym jest TikTok i jak wykorzystać go do promocji marki?
  • Inspiracje / Sposoby na (coś),
    np. 20 pomysłów na angażujące zdjęcia na Instagramie
  • Najczęstsze błędy (…),
    np. 11 błędów, które popełniasz podczas tworzenia kampanii reklamowej

Darmowy ebook

Idziemy dalej! Kolejną szansą na przyciągnięcie klientów jest darmowy ebook. Jego przygotowanie jest wprawdzie czasochłonne, ale to świetna sposób na budowanie wizerunku eksperckiego marki.

Pamiętaj, że ciągle mówimy o inbound marketingu – ebook powinien zatem zawierać wartościowe treści i być napisany prostym, zrozumiałym dla odbiorcy językiem.

Newsletter z wartościowymi treściami

Przy pomocy newslettera możesz informować swoich odbiorców o nowym wpisie na blogu lub przesyłać kolejne rozdziały ebooka. To już jest esencja inboundu – ktoś przecież podarował Ci swój e-mail, co oznacza, że bardzo chce mieć z Tobą kontakt. 😉

W formularzu zapisu do newslettera warto zaznaczyć, że odbiorca maila nie będzie otrzymywał nachalnych treści reklamowych, a jedynie ciekawe i interesujące go informacje. Jak w poniższych przykładach:

  • Zero reklamy – tylko merytoryczne treści!
  • Wartościowe treści co tydzień na Twojej skrzynce mailowej!
  • Chcesz więcej eksperckich porad? Zapisz się na newsletter!

Grupa na Facebooku

Od kiedy Facebook uciął zasięgi organiczne stron, wiele marek zdecydowało się przenieść główny ciężar działań na grupy. Okazało się, że zamknięta przestrzeń jest świetnym sposobem na budowanie zaangażowanej społeczności.

Grupy mogą mieć charakter ekspercki – służą wtedy wymianie doświadczeń, zadawaniu pytań czy rozwiewaniu wątpliwości. Są zatem zgodne z główną ideą inbound marketingu. 😉

Planujesz założyć grupę? Pamiętaj, że:

  • Z czasem pojawią się na niej boty, fałszywe konta i spamerzy – pamiętaj zatem o moderacji.
  • Na grupie możesz planować publikację postów. Przygotuj sobie zatem harmonogram na najbliższe miesiące, aby Twoja społeczność regularnie otrzymywała nowe treści.
  • Nie pozostawiaj nikogo bez pomocy – regularnie odpowiadaj na pytania zadawane przez członków grupy.

Wideo i podcasty

Youtube przeżywa swoje odrodzenie – kanał z ciekawymi, merytorycznymi filmami może zgromadzić spore grono subskrybentów. Jeśli jednak obecność kamery Cię stresuje, przemyśl opcję, w której główną rolę odgrywa dźwięk – podcasty.

W obu przypadkach ważna jest regularność. Twoi odbiorcy będą czekać na kolejne odcinki, warto zatem przed startem projektu przygotować trochę materiału na zapas.

Inbound marketing – dlaczego warto?

Marketing przychodzący buduje świetną relację między marką i jej odbiorcą. I co najważniejsze – relacja ta jest obustronnie korzystna. Odbiorca otrzymuje treści, które go interesują (w końcu sam ich szukał), a Ty budujesz wizerunek swojej marki i zdobywasz nowych klientów.

Pamiętaj, że działania inbound marketingowe dają długotrwałe efekty. Przykładowo: wpisy blogowe mogą przyciągać nowych czytelników przez lata.


Źródła:
Google Search Statistics
B2C Content Marketing Benchmarks, Budgets, and Trends: Insights for 2021

Trafiłeś/aś na ten tekst, szukając informacji w Google?

Przyciągnij potencjalnych klientów w podobny sposób.


Daniel Opałka

Od niemal 8 lat zajmuję się copywritingiem i content marketingiem. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.