Wyobraź sobie pięcioosobowy zespół marketingu, w skład którego wchodzą: marketing manager, copywriter, specjalista ds. reklamy, ekspert od social mediów i analityk. Każdy świetnie zna się na swojej działce, ale nie potrafi wykonać zadań pozostałych osób. Teraz załóżmy, że jeden z pracowników się zwalnia, a drugi idzie na L4.
Czy realizacja strategii marketingowej w ciągu najbliższych tygodni będzie możliwa? Oczywiście, że nie – część tematów będzie stała w miejscu. Sytuacja wyglądałaby inaczej, gdyby wszyscy członkowie zespołu byli T-Shaped Marketerami.
Kim jest T-Shaped Marketer?
Zacznijmy od najprostszej definicji:
T-Shaped Marketer – specjalista ds. marketingu, który jest ekspertem w jednej lub dwóch dziedzinach, ale posiada dodatkowo szereg kompetencji z innych obszarów.
Litera „T” w tym określeniu nawiązuje do kształtu diagramu przedstawiającego kompetencje T-Shaped Marketera. W jego centrum znajduje się główna specjalizacja, a po obu stronach pozostałe umiejętności. Zupełnie jak na poniższym przykładzie:

Posiadanie w zespole wszechstronnego marketera nie oznacza, że pracodawca może zastąpić kilka etatów jednym. Takie sytuacje powinny być wyjątkiem, a nie regułą. W koncepcji T-Shaped Marketingu chodzi o czerpanie z różnych obszarów w celu rozwijania konkretnej specjalizacji.
Przykładowo: copywriter, który rozumie kwestie związane z SEO, będzie tworzył lepsze artykuły czy opisy produktów. Nie musi być jednak ekspertem od pozycjonowania stron internetowych.
Dlaczego warto być T-Shaped?
Świat marketingu internetowego jest dynamiczny – zmieniają się trendy, narzędzia, a nawet sposoby dotarcia do odbiorcy. Posiadanie wielu umiejętności ułatwi Ci zrozumienie tych zmian i dostosowanie się do nich w codziennej pracy.
T-Shaped Marketer jest dobrze przygotowany do tworzenia i realizacji strategii marketingowej firmy. Wie, o czym mówią inni specjaliści i potrafi w konkretny sposób odnieść się do ich opinii. To pozytywnie wpływa na efektywność pracy całego zespołu.
Przekrojowa wiedza z zakresu digital marketingu jest bardzo cenioną kompetencją na rynku pracy. Rzadko się zdarza, by w ogłoszeniu o pracę zakres obowiązków ograniczał się do 1 czy 2 obowiązków. Pracodawcy wymagają znajomości odpowiednich narzędzi i zainteresowania trendami w marketingu (nie tylko w odniesieniu do konkretnej specjalizacji).
Jak zostać T-Shaped Marketerem?
W pierwszej kolejności zastanów się, jakie obszary wiedzy będą najistotniejsze dla Twojej specjalizacji. Poniżej znajdziesz kilka moich propozycji. Dla uproszczenia wypisałem po 3 dodatkowe dziedziny, które wspierają konkretną specjalizację – ostateczna lista zależy od specyfiki Twojej pracy i z pewnością będzie obejmować więcej elementów.
Główna specjalizacja | Obszary / dziedziny wspierające |
---|---|
Social media | – grafika – reklama – copywriting |
Strategia | – analityka – content marketing – PR |
Copywriting | – SEO – content marketing – social media |
Content marketing | – strategia – copywriting – social media |
E-mail marketing | – copywriting – analityka – reklama |
Reklama | – analityka – social media – copywriting |
Influencer marketing | – social media – negocjacje – analityka |
T-Shaped Marketerem powinien nieustannie rozwijać swoje umiejętności i być na bieżąco z tym, co dzieje się w branży. Jak możesz o to zadbać?
- Zapisz się do specjalistycznych grup na Facebooku. Spróbuj wgryźć się w świat copywriterów, content managerów, grafików czy specjalistów social media.
- Regularnie dokształcaj się podczas kursów i webinarów. Na start polecam Ci m.in. bardzo bogatą ofertę darmowych szkoleń HubSpot Academy.
- Staraj się realizować zadania z różnych dyscyplin – nic nie poszerzy Twoich umiejętności lepiej niż praktyka.
Potrzebujesz dobrej treści?
Dobrze się składa!
0 komentarzy