Rozpisałem się! Przed Tobą zdecydowanie najdłuższy tekst w dotychczasowej historii mojego bloga. Stwierdziłem jednak, że artykuł o artykule nie może być krótki, zwłaszcza że chcę przeprowadzić Cię przez wszystkie etapy tego procesu.

Krok 1. Ustal cel artykułu

Na początek najważniejsza informacja: dobry i skuteczny artykuł zawsze jest pisany w konkretnym celu i z myślą o odbiorcach.

Jako twórca tekstu musisz zadbać o to, by był on zrozumiały dla czytelników i dawał im konkretną wartość. A przy okazji działał na korzyść Twojej marki, czyli sprzedawał lub wspomagał działania wizerunkowe.

Jakie są cele artykułu?

Z raportu B2B Content Marketing – Insights for 2022 wynika, że treść pisana nadal jest najchętniej wykorzystywaną formą realizacji strategii marketingowej. Marketerzy tworzą zarówno krótkie teksty (90% wskazań), jak i długie artykuły (49%).

Działania te pozwalają osiągnąć głównie cele wizerunkowe i edukacyjne, ale wielu ankietowanych przyznało, że content marketing przyczynił się także do pozyskania leadów czy zwiększenia sprzedaży. Zobaczcie zresztą poniższy wykres:

Znajdź złoty środek

Właściciele marki chcą, by ich blog firmowy sprzedawał, natomiast potencjalni klienci unikają nachalnych treści reklamowych jak ognia.

Ustalając cele artykułu, musisz znaleźć złoty środek pomiędzy kwestiami biznesowymi a oczekiwaniami przyszłych odbiorców. Odpowiedz sobie na 3 ważne pytania:

  • Co chcesz osiągnąć dla swojej firmy przy pomocy artykułu blogowego?
  • Jakie problemy, oczekiwania i zainteresowania mają Twoi klienci?
  • Jak możesz połączyć cele biznesowe z potrzebami odbiorców?

Przykład.

Maria posiada sklep internetowy z ręcznie wykonywanymi zabawkami dla dzieci. W celu zwiększenia ruchu na stronie i pozyskania nowych klientów decyduje się na założenie bloga firmowego.

Na popularnych grupach i forach zauważyła, że młode matki często pytają o temat rozwoju dziecka poprzez zabawę i gry edukacyjne. Postanawia zatem stworzyć cykl artykułów na ten temat przy współpracy z copywriterem specjalizującym się w temacie psychologii lub pedagogiki.

Jak widzisz, wymyślona na potrzeby tego artykułu Maria – pomimo bogatego asortymentu – nie decyduje się publikować na blogu tekstów sprzedażowych. Zauważyła pewną potrzebę swoich odbiorców i postanowiła na nią odpowiedzieć przy pomocy eksperckich artykułów.

W ich treści pojawią się jednak linki do produktów ze sklepu, więc Maria przy okazji zrealizuje cele biznesowe swojej firmy.

Wezwanie do działania (CTA)

Aby zwiększyć szansę na zrealizowanie celów, w tekście artykułu blogowego powinno się znaleźć CTA. To krótka formułka, która zachęca czytelnika do podjęcia konkretnego działania. Przykładowo: jeśli chcesz sprzedać e-book, dodaj w tekście przycisk z napisem Kup e-book, Kupuję e-book, Odbieram zniżkę na e-book. Ważne, by CTA było związane z tematyką wpisu.

Krok 2. Wybierz frazę kluczową

Blog ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. Niektórzy copywriterzy przesadzają jednak z optymalizacją tekstów pod SEO, tworząc sztuczne, czasami wręcz komiczne treści, w których frazy kluczowe są poupychane do granic możliwości.

O takim artykule mówi się, że jest przeoptymalizowany. Daje to efekt odwrotny do zamierzonego.

Jak działają algorytmy Google?

Lista algorytmów Google jest bardzo długa i dotyczy różnych aspektów funkcjonowania strony internetowej. Ograniczę się zatem do tych, które dotyczą artykułów blogowych.

Algorytmy Google’a, o których warto pamiętać:

  • Panda – jest to algorytm, który premiuje wartościowe treści. Jego zadaniem jest ograniczanie spamu, kopii i słabych (w tym przeoptymalizowanych) tekstów.
  • Pirat – usuwa z wyszukiwarki strony internetowe, które naruszają prawa autorskie.
  • Koliber, RankBrain – analizują zapytanie użytkownika i na tej podstawie pokazują najbardziej przydatne dla niego treści (niekoniecznie zawierające frazę kluczową).

Wniosek? Nie przesadzaj z frazami kluczowymi i optymalizacją tekstu – pisz naturalnym językiem o przydatnych i wartościowych rzeczach.

Jeśli na tym etapie zainteresowała Cię tematyka SEO, to zerknij do artykułu Algorytmy Google i ich aktualizacje autorstwa Daniela Jędrysika. To jeden z najbardziej przystępnych i poukładanych tekstów z tego zakresu.

No dobrze, ale co z tą frazą?

Być może właśnie takie pytanie pojawiło się teraz w Twojej głowie. Po co przejmować się frazami kluczowymi, skoro niektóre algorytmy mają je w nosie? Jest co najmniej kilka powodów:

  • Ludzie je wyszukują, a Ty możesz zachować umiar w ich stosowaniu.
  • Jeśli chcesz badać wpływ artykułu na pozycję w wyszukiwarce, to musisz to robić przez pryzmat konkretnej frazy.
  • Analiza popularności fraz podpowie Ci, za które tematy warto się brać, a które będą nieskuteczne (bo nikogo nie interesują).

Jak szukać fraz?

Do tego celu służą profesjonalne narzędzia. Część z nich jest płatna, ale ja skupię się na darmowych.

Najprostszym rozwiązaniem są podpowiedzi Google. Pozwalają one przede wszystkim ustalić tzw. frazy z długiego ogona (składające się co najmniej z 3 słów). Są wprawdzie rzadziej wyszukiwane, ale to wbrew pozorom zaleta – mniejsza konkurencja oznacza dla Ciebie większe szanse na podbicie pierwszej strony wyszukiwarki.

Wpisz zatem ogólne słowo kluczowe i sprawdź, co zaproponuje Ci Google. Następnie wciśnij Enter – na dole strony z wynikami wyszukiwania będą czekały na Ciebie kolejne podpowiedzi.

Wśród bezpłatnych narzędzi żadne nie zastąpi planera słów kluczowych. Po wpisaniu słowa kluczowego otrzymasz propozycję innych fraz wraz z informacją o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań i wielkości konkurencji. Dzięki temu po wybraniu frazy możesz oszacować, jak trudne będzie trafienie na pierwsze strony wyszukiwarki Google.

Krok 3. Ustal tematykę i formę tekstu

Mam nadzieję, że Cię nie zasmucę, ale to jeszcze nie czas na pisanie artykułu. Fraza kluczowa jest wprawdzie gotowa, ale w oparciu o nią możesz stworzyć dziesiątki różnych treści. Musisz zatem wrócić na chwilę do punktu pierwszego i pomyśleć, które z nich będą atrakcyjne dla czytelników.

Przykład.

W oparciu o frazę język angielski dla dzieci możesz napisać kilkadziesiąt różnych artykułów, dotyczących np. aplikacji do nauki języka, szkół językowych, dydaktyki, motywacji, gier edukacyjnych, błędów popełnianych przez nauczycieli itd. Wybór zależy od potrzeb odbiorców.

Jeśli nie masz pomysłu, jak się za to zabrać, skorzystaj z narzędzia Answer The Public. Wybierz odpowiedni język i kraj, a następnie wpisz frazę kluczową. Propozycje tematów otrzymasz w formie rozbudowanego grafu.

W mojej ocenie to jedno z najlepszych narzędzi wspierających pracę copywritera. Zobaczcie zresztą, ile różnorodnych tematycznie artykułów można napisać o gitarze elektrycznej:

  • felieton (czy gitara elektryczna jest dobra na początek);
  • artykuł ekspercki (gitara elektryczna jak działa);
  • przegląd funkcji/opcji (gitara elektryczna do 2000);
  • artykuł porównawczy (gitara elektryczna a basowa);
  • poradnik (gitara elektryczna początki).

Krok 4. Stwórz planu artykułu

No i w tym punkcie przechodzimy do konkretów. Plan artykułu (i docelowo jego treść) powinna układać się w logiczną całość. Wypisz zatem w punktach wszystkie najważniejsze zagadnienia, o których chcesz opowiedzieć swojemu odbiorcy.

Jak się za to zabrać?

Najprostszy artykuł składa się z 3 części i jest pod tym względem (tylko tym!) zbliżony np. do licealnych rozprawek. Te elementy to:

  • Wstęp – wprowadza do artykułu, zapowiada jego treść i/lub przedstawia czytelnikowi korzyści z lektury.
  • Omówienie tematu – jest wyczerpującym rozwinięciem zagadnienia, o którym piszesz.
  • Podsumowanie – to z kolei miejsce na wnioski.

Plan artykułu dotyczy jego najdłuższej części – omówienia. Najłatwiej sprawa wygląda w przypadku instrukcji i eksperckich poradników. Przykładowo: planem artykułu, który właśnie czytasz, były kolejne kroki (etapy) tworzenia tekstu.

Jeśli jednak piszesz artykuł ogólny, przekrojowy, postaraj się wypunktować kluczowe informacje, które chcesz przekazać.

Od planu do śródtytułów

Na podstawie planu możesz stworzyć listę śródtytułów w artykule. Nagłówki wpływają na przejrzystość tekstu i ułatwiają czytelnikowi poruszanie się po nim.

  • Nagłówek H1 jest zarezerwowany dla tytułu wpisu.
  • Nagłówki H2, H3, H4 itd. mogą być zastosowane w tekście jako śródtytuły.

W prostych i krótkich tekstach zazwyczaj stosuje się wyłącznie nagłówki H2. Jeśli jednak artykuł jest bardziej rozbudowany (a treść pod jednym nagłówkiem H2 zbyt obszerna), należy rozważyć dodatkowe „rozbicie” tekstu przy pomocy nagłówków H3 (i ewentualnie H4). Pozostałe typy są rzadko używane.

Przykładową strukturę artykułu znajdziesz na poniższej grafice. Zauważ, że nagłówki H3 są w hierarchii niżej od H2.

Krok 5. Rozwiń punkty planu

Nie ma już odwrotu – trzeba napisać artykuł. Masz do napisania trzy części, ale podczas pracy nad tekstem proponuję zacząć od… środka (omówienia). Dopiero gdy stworzysz trzon artykułu, zastanów się nad pozostałymi elementami.

Proponowana kolejność pracy nad tekstem:

  1. Omówienie tematu (rozwinięcie).
    • Opisz poszczególne punkty planu.
    • Podaj przykłady zastosowań.
    • Jeśli to możliwe, uzupełnij tekst o dane z raportów, ankiet, badań naukowych.
  2. Podsumowanie.
    • Napisz w 2-3 zdaniach, o czym był artykuł.
    • Wypisz wnioski dla czytelnika – możesz to zrobić w punktach.
  3. Wstęp.
    • Napisz w 2-3 zdaniach zapowiedź treści artykułu. Co się zainspirowało do jego napisania?
    • Możesz pokusić się o krótki storytelling.
    • Wspomnij o korzyściach dla czytelnika.
    • Wypisz w punktach, czego użytkownik dowie się z tekstu.

Pamiętaj, że użytkowe teksty internetowe nie są literaturą piękną. Pisz zatem luźno i konkretnie, zrezygnuj z kwiecistych porównań i stosuj się do trzech głównych zasad, które ułatwią Twojemu odbiorcy poruszanie się po artykule.

Zasady pisania treści internetowych:

  • Twórz krótkie akapity (najlepiej składające się z 3-4 zdań).
  • Stosuj listy i wypunktowania, zwłaszcza podczas podawania kluczowych informacji.
  • Pogrub najważniejsze informacje w tekście (frazy lub pojedyncze zdania – nie pogrubiaj całych akapitów!).

Więcej wskazówek dotyczących języka i stylu tekstów blogowych znajdziesz w artykule 20 zasad webwritingu.

Krok 6. Uzupełnij treść o zdjęcia i infografiki

Główną część pracy masz już za sobą. Artykuł składający się z samego tekstu nie jest jednak atrakcyjny dla czytelnika, pora zatem go nieco podrasować.

Do dyspozycji masz wiele opcji – od tematycznych zdjęć i infografik po wykresy, atrakcyjne wizualnie tabele, a nawet filmy z Youtube. O tym, jak sprawić, by odbiór tekstu blogowego był lepszy, pisałem szerzej tutaj: Artykuł to nie tylko treść.

Krok 7. Wymyśl tytuł wpisu

A w zasadzie to kilka tytułów. Bo możesz stworzyć inny tytuł na potrzeby wyszukiwarki, inny na potrzeby mediów społecznościowych, inny na potrzeby adresu URL. Możesz również testować skuteczność różnych opcji i później wybrać tę najlepszą.

Stworzenie tytułu to temat na osobny artykuł (a nawet i cykl artykułów). Jeszcze nie mam takiego na swoim blogu, więc poniżej znajdziesz listę skutecznych propozycji tytułów.

Przykładowe formuły copywriterskie:

  • Listy, np. 7 sposobów na udane przyjęcie urodzinowe.
  • Jak zrobić (coś), np. Jak założyć stronę internetową krok po kroku?
  • Sposoby na (coś), np. Szybkie sposoby na redukcję tłuszczu w organizmie.
  • Wytknięcie błędu, np. Najczęstsze błędy podczas gotowania rosołu.
  • Pytanie – rozwiązanie problemu, np. Chcesz zostać copywriterem? Sprawdź, od czego zacząć!

Jeśli masz dodatkowe pytania dotyczące tworzenia artykułów blogowych, zapraszam do zostawienia komentarza!

Chcesz nauczyć się pisać?

Sprawdź, czego się dowiesz na moim szkoleniach!


Daniel Opałka

Jestem specjalistą ds. content marketingu z 5-letnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.