Marketing internetowy odgrywa kluczową rolę w promocji restauracji. Pozwala na promocję lokalu przy względnie niskich kosztach, zwłaszcza gdy restaurator postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. Social media są jednak przestrzenią pełną pułapek, w której łatwo o potknięcia i wpadki.
Social media restauracji – błędy
Agresywne reagowanie na komentarze gości, używanie wulgaryzmów, wykorzystywanie zdjęć bez poszanowania prawa autorskiego – to skrajne przypadki fatalnego zarządzania wizerunkiem restauracji w sieci.
Takie kryzysowe sytuacje nie zdarzają się wprawdzie zbyt często, ale właściciele lokali samodzielnie prowadzący social media regularnie popełniają mniejsze i większe błędy. Sprawdź, czego unikać, by działania promocyjne nie okazały się początkiem końca marzeń o restauracji pełnej gości.

Działanie na oślep
Nie wszyscy restauratorzy wierzą w siłę strategii komunikacji marki. A szkoda, bo przemyślane działania oznaczają oszczędność czasu i lepsze efekty. Wrzucanie od czasu do czasu przypadkowych postów raczej nie sprawi, że w Twoim lokalu pojawią się tłumy. Dlatego:
- Obserwuj swoją konkurencję. Sprawdź, co jest przyczyną jej sukcesów i porażek.
- Poznaj swoich gości. Zwróć uwagę, o co pytają, co im najbardziej smakuje, czego oczekują od Twojego lokalu.
- Analizuj wyniki działań. Na bieżąco sprawdzaj, co przynosi najlepsze efekty.
- Testuj różne rozwiązania. Staraj się wychodzić poza utarte schematy (Zapraszamy na obiad, Dzisiaj w menu…).
Brzydkie zdjęcia jedzenia
Coraz więcej właścicieli restauracji decyduje się na zatrudnienie profesjonalnego fotografa, który specjalizuje się w zdjęciach jedzenia. Organizacja sesji wiąże się oczywiście z dodatkowymi kosztami, jednak warto je rozważyć, jeśli nie dysponujesz odpowiednim sprzętem lub nie możesz pochwalić się poczuciem estetyki.
Bo efekty mogą być później takie:


Wykorzystywanie zdjęć stockowych
W przypadku wielu branż wykorzystywanie zdjęć stockowych nie budzi większych kontrowersji. Gastronomia wymaga jednak autentyczności. Jeśli do postów załączasz zdjęcia z Internetu i myślisz, że Twoi goście nie zauważą różnicy, to mam złe wieści. Zauważą.
Nic nie stoi na przeszkodzie, by inspirować się pięknymi fotografiami jedzenia – znajdziesz je m.in. na Instagramie lub Pintereście. Nie kopiuj jednak pomysłów na całe sesje zdjęciowe lub styl komunikacji innych lokali, bo plagiat jest kradzieżą.
Brak komunikacji z gośćmi
Pozostawianie opinii i komentarzy bez odpowiedzi świadczy o tym, że nie zależy Ci na gościach. Jeśli ktoś zadał sobie już ten trud, by napisać kilka miłych słów na temat Twojej kuchni, wypada mu podziękować. W przypadku uzasadnionych negatywnych wpisów należy jak najszybciej wyjaśnić przyczyny niezadowolenia gości i zaproponować im jakąś rekompesatę.
Komunikacja oparta na sprzedaży
Social media nie służą wyłącznie do sprzedaży. Przy pomocy postów możesz pokazać atmosferę panującą w lokalu, zdradzić kulisy jego działania, opowiadać o filozofii restauracji, a nawet pytać się swoich gości o opinie na temat planowanych zmian w menu.
Kilka inspiracji do stworzenia niesprzedażowych postów:




Sztuczna, nienaturalna komunikacja
Nie musisz starać się dopieszczać treści postów do perfekcji. Postaw na naturalny, szczery język, zwracaj się bezpośrednio do gości i pokazuj swoją restaurację taką, jaka jest. No chyba że jest w niej syf – wtedy raczej nie chwal się tym w social mediach. 😉
Korzystanie z wyświechtanych formułek
Czy wiesz, że każda pizzeria serwuje najlepszą włoską pizzę, nawet jeśli z Włochami nie ma nic wspólnego? Pisząc o jedzeniu, staraj się unikać sformułowań, które nic nie znaczą. Próbuj oddziaływać na różne zmysły, opowiadaj o pochodzeniu produktów, zwracaj uwagę na konkretne cechy dań.
Przede wszystkim twórz historię wokół dań. W jaki sposób?
Możesz zainspirować się poniższymi przykładami:
- Wróciliśmy właśnie z gospodarstwa Pana Andrzeja. Przywieźliśmy ze sobą (…).
- To popisowe danie mojej mamy, która zawsze je przyrządzała na szczególne okazje.
- Testowaliśmy różne wersje makaronu, ale ta powaliła wszystkich na kolana.
- Kasia nie jest fanką whiskey, ale ten koktajl mogłaby pić codziennie.
- Ponoć było to ulubione danie (czyje? – warto wspomnieć o kimś znanym).
Nieaktualne informacje i menu
Zdarza się, że w zakładce z informacjami widnieje nieaktualny numer telefonu, mail, którego nikt nie obsługuje, link do niedziałającej strony internetowej lub menu z cenami sprzed 8 lat. Jeśli wprowadzasz jakiekolwiek zmiany w swoim lokalu, musisz je zaktualizować również w Internecie.

Ograniczenie się do jednego portalu
Facebook i Instagram są pakietem podstawowym dla każdej marki, również restauracji. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by przetestować inne opcje, a tych jest całkiem sporo.
Jak wykorzystać social media do promocji restauracji?
Czasy Facebooka jeszcze nie minęły, więc śmiało załóż fanpage swojego lokalu. Wykorzystaj również do promocji lokalne grupy.
Jedna z najlepszych platform komunikacji dla gastronomii. Oprócz zdjęć możesz tworzyć równiez relacje, rolki, filmy, ankiety, pytania.
Może posłużyć Ci do przedstawienia ofert dla firm lub grup. Okazji jest sporo: wigilie pracownicze, rocznica firmy, urodziny szefa.
Snapchat, TikTok
Te aplikacje będą szczególnie przydatne, jeśli Twoimi gośćmi są młodzi ludzie. Postaraj się przekonać swoich pracowników do zaangażowania w tworzenie contentu.
YouTube
Rzadko wykorzystywany w gastronomii. Może jednak służyć do publikacji relacji z wydarzeń, przedstawiania kulisów pracy lub tworzenia restauracyjnego vloga.
Strona internetowa
Na stronie internetowej mogą znaleźć się m.in. menu, historia restauracji, system rezerwacji miejsc lub składania zamówień na wynos, a także oferta dla grup zorganizowanych.
Unikanie płatnych reklam
To istotna kwestia, zwłaszcza na początku prowadzenia działalności. Nie wystarczy zaprosić znajomych do polubienia fanpage’a – warto postarać się dotrzeć z reklamą do wszystkich, którzy mogą stać się gośćmi restauracji.
Pamiętaj, że reklamę na Facebooku musisz odpowiednio stargetować, biorąc pod uwagę lokalizację, cechy demograficzne użytkowników (np. wiek i płeć) oraz ich zainteresowania i zachowania. Koncern Meta daje pod tym względem ogromne możliwości.
Social media Twojej restauracji
Potrzebujesz wsparcia w zakresie tworzenia strategii marketingowej restauracji? A może nie masz czasu na prowadzenie profilów w mediach społecznościowych?
Dobrze się składa! Jestem marketerem, który swoją przygodę z social mediami zaczynał jako manager jednej z krakowskich klubokawiarni. Chętnie pomogę Ci zwiększyć zainteresowanie Twoim lokalem. Napisz do mnie!