Marketing internetowy odgrywa kluczową rolę w promocji restauracji. Pozwala na promocję lokalu przy względnie niskich kosztach, zwłaszcza gdy restaurator postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. Social media są jednak przestrzenią pełną pułapek, w której łatwo o potknięcia i wpadki.

Social media restauracji – błędy

Agresywne reagowanie na komentarze gości, używanie wulgaryzmów, wykorzystywanie zdjęć bez poszanowania prawa autorskiego – to skrajne przypadki fatalnego zarządzania wizerunkiem restauracji w sieci.

Takie kryzysowe sytuacje nie zdarzają się wprawdzie zbyt często, ale właściciele lokali samodzielnie prowadzący social media regularnie popełniają mniejsze i większe błędy. Sprawdź, czego unikać, by działania promocyjne nie okazały się początkiem końca marzeń o restauracji pełnej gości.

Działanie na oślep

Nie wszyscy restauratorzy wierzą w siłę strategii komunikacji marki. A szkoda, bo przemyślane działania oznaczają oszczędność czasu i lepsze efekty. Wrzucanie od czasu do czasu przypadkowych postów raczej nie sprawi, że w Twoim lokalu pojawią się tłumy. Dlatego:

  • Obserwuj swoją konkurencję. Sprawdź, co jest przyczyną jej sukcesów i porażek.
  • Poznaj swoich gości. Zwróć uwagę, o co pytają, co im najbardziej smakuje, czego oczekują od Twojego lokalu.
  • Analizuj wyniki działań. Na bieżąco sprawdzaj, co przynosi najlepsze efekty.
  • Testuj różne rozwiązania. Staraj się wychodzić poza utarte schematy (Zapraszamy na obiad, Dzisiaj w menu…).

Brzydkie zdjęcia jedzenia

Coraz więcej właścicieli restauracji decyduje się na zatrudnienie profesjonalnego fotografa, który specjalizuje się w zdjęciach jedzenia. Organizacja sesji wiąże się oczywiście z dodatkowymi kosztami, jednak warto je rozważyć, jeśli nie dysponujesz odpowiednim sprzętem lub nie możesz pochwalić się poczuciem estetyki.

Bo efekty mogą być później takie:

Masz ochotę na taką jajecznicę? 😉
Tak zaprezentowana zupa raczej nie zachęca…

Wykorzystywanie zdjęć stockowych

W przypadku wielu branż wykorzystywanie zdjęć stockowych nie budzi większych kontrowersji. Gastronomia wymaga jednak autentyczności. Jeśli do postów załączasz zdjęcia z Internetu i myślisz, że Twoi goście nie zauważą różnicy, to mam złe wieści. Zauważą.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by inspirować się pięknymi fotografiami jedzenia – znajdziesz je m.in. na Instagramie lub Pintereście. Nie kopiuj jednak pomysłów na całe sesje zdjęciowe lub styl komunikacji innych lokali, bo plagiat jest kradzieżą.

Brak komunikacji z gośćmi

Pozostawianie opinii i komentarzy bez odpowiedzi świadczy o tym, że nie zależy Ci na gościach. Jeśli ktoś zadał sobie już ten trud, by napisać kilka miłych słów na temat Twojej kuchni, wypada mu podziękować. W przypadku uzasadnionych negatywnych wpisów należy jak najszybciej wyjaśnić przyczyny niezadowolenia gości i zaproponować im jakąś rekompesatę.

Komunikacja oparta na sprzedaży

Social media nie służą wyłącznie do sprzedaży. Przy pomocy postów możesz pokazać atmosferę panującą w lokalu, zdradzić kulisy jego działania, opowiadać o filozofii restauracji, a nawet pytać się swoich gości o opinie na temat planowanych zmian w menu.

Kilka inspiracji do stworzenia niesprzedażowych postów:

Zdjęcie z życia lokalu – koktajle.
Kulisy pracy nad daniami.
Zdjęcie ze szkolenia barmańskiego.
Zaproszenie do odwiedzenia ogródka.

Sztuczna, nienaturalna komunikacja

Nie musisz starać się dopieszczać treści postów do perfekcji. Postaw na naturalny, szczery język, zwracaj się bezpośrednio do gości i pokazuj swoją restaurację taką, jaka jest. No chyba że jest w niej syf – wtedy raczej nie chwal się tym w social mediach. 😉

Korzystanie z wyświechtanych formułek

Czy wiesz, że każda pizzeria serwuje najlepszą włoską pizzę, nawet jeśli z Włochami nie ma nic wspólnego? Pisząc o jedzeniu, staraj się unikać sformułowań, które nic nie znaczą. Próbuj oddziaływać na różne zmysły, opowiadaj o pochodzeniu produktów, zwracaj uwagę na konkretne cechy dań.

Przede wszystkim twórz historię wokół dań. W jaki sposób?

Możesz zainspirować się poniższymi przykładami:

  • Wróciliśmy właśnie z gospodarstwa Pana Andrzeja. Przywieźliśmy ze sobą (…).
  • To popisowe danie mojej mamy, która zawsze je przyrządzała na szczególne okazje.
  • Testowaliśmy różne wersje makaronu, ale ta powaliła wszystkich na kolana.
  • Kasia nie jest fanką whiskey, ale ten koktajl mogłaby pić codziennie.
  • Ponoć było to ulubione danie (czyje? – warto wspomnieć o kimś znanym).

Nieaktualne informacje i menu

Zdarza się, że w zakładce z informacjami widnieje nieaktualny numer telefonu, mail, którego nikt nie obsługuje, link do niedziałającej strony internetowej lub menu z cenami sprzed 8 lat. Jeśli wprowadzasz jakiekolwiek zmiany w swoim lokalu, musisz je zaktualizować również w Internecie.

Ograniczenie się do jednego portalu

Facebook i Instagram są pakietem podstawowym dla każdej marki, również restauracji. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by przetestować inne opcje, a tych jest całkiem sporo.

Jak wykorzystać social media do promocji restauracji?

Facebook

Czasy Facebooka jeszcze nie minęły, więc śmiało załóż fanpage swojego lokalu. Wykorzystaj również do promocji lokalne grupy.

Instagram

Jedna z najlepszych platform komunikacji dla gastronomii. Oprócz zdjęć możesz tworzyć równiez relacje, rolki, filmy, ankiety, pytania.

Linkedin

Może posłużyć Ci do przedstawienia ofert dla firm lub grup. Okazji jest sporo: wigilie pracownicze, rocznica firmy, urodziny szefa.

Snapchat, TikTok

Te aplikacje będą szczególnie przydatne, jeśli Twoimi gośćmi są młodzi ludzie. Postaraj się przekonać swoich pracowników do zaangażowania w tworzenie contentu.

YouTube

Rzadko wykorzystywany w gastronomii. Może jednak służyć do publikacji relacji z wydarzeń, przedstawiania kulisów pracy lub tworzenia restauracyjnego vloga.

Strona internetowa

Na stronie internetowej mogą znaleźć się m.in. menu, historia restauracji, system rezerwacji miejsc lub składania zamówień na wynos, a także oferta dla grup zorganizowanych.

Unikanie płatnych reklam

To istotna kwestia, zwłaszcza na początku prowadzenia działalności. Nie wystarczy zaprosić znajomych do polubienia fanpage’a – warto postarać się dotrzeć z reklamą do wszystkich, którzy mogą stać się gośćmi restauracji.

Pamiętaj, że reklamę na Facebooku musisz odpowiednio stargetować, biorąc pod uwagę lokalizację, cechy demograficzne użytkowników (np. wiek i płeć) oraz ich zainteresowania i zachowania. Koncern Meta daje pod tym względem ogromne możliwości.

Social media Twojej restauracji

Potrzebujesz wsparcia w zakresie tworzenia strategii marketingowej restauracji? A może nie masz czasu na prowadzenie profilów w mediach społecznościowych?

Dobrze się składa! Jestem marketerem, który swoją przygodę z social mediami zaczynał jako manager jednej z krakowskich klubokawiarni. Chętnie pomogę Ci zwiększyć zainteresowanie Twoim lokalem. Napisz do mnie!

Podanie danych jest dobrowolne, ale wymagane do przetworzenia zapytania. Mam świadomość, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest firma Daniel Opałka Treść.

Daniel Opałka

Jestem specjalistą ds. content marketingu z 6-letnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Swój pierwszy blog założyłem w 2007 roku, zupełnie się nie spodziewając, że pisaniem będę zarabiał na życie. Pracowałem w agencjach reklamowych i dziale marketingu firmy szkoleniowej, a po ukończeniu trzydziestki zdecydowałem się założyć własną działalność.