Większość restauracji ogranicza swoją działalność w social mediach do Facebooka i Instagrama. Niektóre robią ukłon w stronę przedstawicieli generacji Z i zakładają również konta na Snapchacie lub TikToku. Z LinkedIn korzysta niewiele, tracąc tym samym szansę na zdobycie wielu klientów biznesowych.
Posiadasz swoją restaurację i zastanawiasz się, czy warto założyć stronę firmową na LinkedIn? Z tego artykułu dowiesz się, jak to zrobić i co możesz dzięki temu osiągnąć.

Czym jest LinkedIn?
LinkedIn to portal społecznościowy, który kojarzy się głównie z rekrutacją i nawiązywaniem relacji biznesowych. Platforma ta nie jest miejscem przeznaczonym wyłącznie do poszukiwania pracy lub pracowników. Marki chętnie wykorzystują ją do prowadzenia działań wizerunkowych i promocyjnych – zarówno na prywatnych profilach, jak i stronach firmowych. Działa to analogicznie do innych social mediów, np. fanpage’a na Facebooku.
Co ważne, LinkedIn nie jest zarezerwowany dla wielkich korporacji. Korzystają z niego również właściciele małych firm z różnych branż.
Jak wykorzystać narzędzia oferowane przez portal do promocji restauracji lub kawiarni? Odpowiedź na to pytanie za chwilę – zacznijmy jednak od podstaw.
Jak założyć stronę firmową na LinkedIn?
Stworzenie profilu firmowego nie jest trudne, ale z niejasnych przyczyn LinkedIn dość skutecznie ukrył tę opcję. Aby zaoszczędzić Twój czas, przygotowałem krótką instrukcję.
Zakładanie strony firmowej na LinkedIn krok po kroku:
- Z górnego menu rozwiń opcję Praca.
- Naciśnij opcję Stwórz stronę firmową (na samym końcu listy).
- Na stronie wyświetlą Ci się 3 opcje do wyboru. Kliknij w okno z napisem Firma.
- Podaj nazwę firmy i uzupełnij wszystkie wymagane dane. W polu branża nie ma dostępnej opcji gastronomia – wpisz zatem konkretny typ lokalu (np. bary, restauracje).
- Po uzupełnieniu informacji i zaznaczeniu opcji, że jesteś autoryzowanym przedstawicielem swojej firmy, naciśnij przycisk Utwórz stronę.
Po utworzeniu strony możesz przystąpić do uzupełnienia profilu. Dodaj slogan, specjalizację, lokalizację, 3 hashtagi, które chcesz obserwować i zdjęcie w tle.

Aby zaprosić swoich znajomych do obserwowania strony, naciśnij przycisk Zaproś kontakty, który znajduje się w okienku po prawej stronie, poniżej przycisków Edytuj stronę i Udostępnij stronę.
Typy postów
Linkedin oferuje kilka formatów postów. Oprócz tych klasycznych, na firmowej stronie możesz dodać m.in. prezentację i artykuł. To podstawowe różnice w porównaniu do Facebooka.
Typy postów na LinkedIn:
- Zdjęcia i wideo. Klasyczne posty, które na pewno znasz z innych mediów społecznościowych.
- Linki. Po dodaniu linku (np. do artykułu lub oferty) portal automatycznie zaciągnie z Twojej strony zdjęcie i tytuł. Możesz je później edytować!
- Ankieta. Świetna opcja na poznanie opinii obserwujących (np. na temat nowego menu).
- Wydarzenia. Działają podobnie jak wydarzenia na Facebooku.
- Dokument. Służy do załączenia plików w formacie PDF (np. prezentacji). Świetnie się sprawdzi w przypadku menu lub ofert okolicznościowych.
- Artykuł. Dzięki tej opcji stworzysz dłuższe treści.
Gastro wkracza na LinkedIn…
…ale małymi krokami. 😉
Wyniki wyszukiwania na LinkedIn pokazują, że swoje profile firmowe posiada ponad 1,3 mln restauracji na całym świecie, ale tylko 4,3 tys. oznaczyły swoją lokalizację w Polsce. Z jednej strony jest to efekt małej popularności portalu wśród restauratorów, z drugiej zaś – braku wiary w efekty podejmowanych działań.
Są jednak dwie dobre wiadomości. Pierwsza taka, że niewielka liczba kont firmowych z branży gastronomicznej oznacza dla Ciebie małą konkurencję. Druga – wbrew pozorom na LinkedIn są Twoi potencjalni goście, więc choćby dla nich warto założyć profil.
Strategia działań. O czym pisać na LinkedIn?
Przede wszystkim nie przejmuj się biznesowym charakterem portalu. Możesz testować różne opcje: od pokazania obserwatorom migawek z życia restauracji po prezentację nowego menu. W LinkedIn nie chodzi wyłącznie o pisanie korporacyjnych i biznesowych historii. Kilkanaście pomysłów na posty znajdziesz poniżej.

Posty wizerunkowe:
- zdjęcia lokalu, dań z menu, pracowników, swoje własne,
- nagrania przedstawiające kulisy pracy w restauracji,
- informacje o działalności charytatywnej,
- wyróżnienia w rankingach,
- artykuły z prasy,
- zaproszenia na wydarzenia organizowane w lokalu.
Posty biznesowe:
- informacje o podjęciu współpracy z dostawcami lub innymi firmami,
- podziękowania dla firm za skorzystanie z oferty,
- zaproszenia do współpracy,
- możliwość zamówienia obiadów pracowniczych,
- informacje o rekrutacjach,
- newsy i komentarze dotyczące branży gastronomicznej.
Posty ofertowe:
- oferty okolicznościowe dla firm (wigilie pracownicze, urodziny firmy, świętowanie okazji),
- zachęta do zorganizowania spotkań biznesowych,
- informacje o możliwości zorganizowania kolacji integracyjnej,
- rabaty dla firm.
Sprawdź: Social media restauracji – 10 największych błędów. Jak ich uniknąć?
O czym warto jeszcze pamiętać?
Publikując post na LinkedIn, koniecznie dołącz do niego kilka hashtagów (eksperci polecają 3-5). Krótka analiza profilów restauracji pokazała mi, że wpływa to na zasięg posta i liczbę reakcji pod nim. A mało kto robi to dobrze. 😉
Staraj się używać hashtagów, które znaczą coś konkretnego (#restauracja, #malybiznes, #menu, #wegetarianizm, #integracjafirmowa), pomijaj z kolei te zbyt ogólne (#food, #polska, #ja) i zbyt szczegółowe (#najlepszakawatylkoumnie, #pyszneowocemorza, #daniaprostozsycylii).
Więcej na ten temat: Jak stosować hashtagi na LinkedIn?
Komunikacja na LinkedIn powinna opierać się o wcześniej przygotowaną strategię komunikacji. Nie bój się jednak testować nowych rzeczy – z czasem przekonasz się, jakie posty sprawdzają się najlepiej na Twojej stronie.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie social mediów?
Sprawdź, jak mogę Ci pomóc!